hej
jag har plockat hem många karljohan/stensopp eller liknande svampar när jag har varit ute på mina rundor. men så gott som alltid när jag delar svampen så kryllar det av små vita maskar/larver som ligger i enskilda hålrum. var hittar ni era oangripna svampar??
Till både Mats och Jonas. Även om foten verkar stum och vid skärprov felfri, så kan tyvärr hatten vara till brädden fylld, och vice versa. Även de allra minsta kan vara rejält angripna och en större bredvid felfri. Själv brukar jag såväl klämma på foten och spela “bongo-trumma” på hatten med knivhandtaget. Låter det inte falskt och kniven inte sjunker in i hatthuden - tja, då kan det vara läge att kolla vidare ..:-)...
Jo, Annika har rätt. Om jag inte har helt fel så handlar det om larver från svampmygga (?) som äter karl johan. Myggan lägger sina ägg i rören, sedan kläcks de och larverna arbetar sig nedåt i svampen.
När jag grovrensar i skogen plockar jag bort rören som kan vara veritabla ägghärdar. När man torkar svampen fortsätter de sedan kläckta larverna att käka och skadan kan bli större.
Hej. Ställde en liknande fråga till Michael Krikorev på en svamputställning vid Hässelby i söndags. Kanske mer om hur mycket larver som han brukar rensa bort. Det finns mycket proteiner och det är en smaksak var svaret. Och om nu inte barnen bestämmer och en och annan vegetarian så antingen får du acceptera fler larver i kosten eller får du helt enkelt hinna före alla då stackars matlösa larver.
Hej!
Det var en ny erfarenhet för mig att bli citerad från en svamputställning ;-)
Svampmyggornas larver påskyndar förmodligen förruttnelseprocessen genom att bana väg för bakterie- och svampangrepp, men så länge inte svampköttet har börjat bli dåligt (mjukt, illaluktande) så är svamparna tjänliga.
Larverna är förmodligen proteinrika och nyttiga för oss, men i vår kultur har vi från barnsben lärt oss att insekter är något obehagligt och inget man äter.
Själv får jag ofta höra av vänner och bekanta att jag är överdrivet kräsen när jag rensar. Jag tycker att det är obehagligt med för mycket proteiner i svamparna. Det är kanske därför som jag själv sällan plockar och äter svamp: för att jag tycker det är för jobbigt och tidskrävande att rensa!
Kan kanske svara Birgitta om vad italienarna (nåväl, spanjorerna) kan acceptera.
I den stora saluhallen i Barcelona såg jag färsk KJ till salu.
Den var i sådant skick att jag definitivt skulle ha lämnat den kvar i skogen (och då är jag ändå inte överdrivet noga och kräsen). Men denna KJ var det dyraste per kilo i hela hallen. Dyrare t o m än de finaste skaldjur.
Till Annika: Förstår precis vad du menar :-). Ändå är jag inte någon svampexpert, är mkt försiktig med vad jag plockar, är en person med både hängslen och livrem. Jag har dock lärt mig massor här på forumet, jättekul.
Apropå mask i K-J -den torkade italienska K-J man finner i livsmedelsbutikerna i små lyxförpackningar kan man tydligt se spår av mask/larvvägarna, blähh.
PS. Kommer nog inte besöka forumet på en vecka eller så, jag klarar knappt att höra om mängder av trattisar. Jag har knappt hittat några här i Stockholm, bu hu ;-).
Till Mikael: Tack ska du ha, jag hade nästan givit upp. Trots att jag hört att det ska finnas även i Sthlmsområdet. Jag har nog gått i redan “dammsugna” området. Imorgon drar jag till Uppland för att söka lyckan!! Jag är ju trots allt van “trattisplockare” som delar med sig till både släktingar och vänner. Jag har nog känt av deras “krav” att få sin årliga ranson, hi hi.
Till Birgitta - jag har varit på diverse mat/vin reportageresor till Italien i år bl.a till “klacken” Puglia samt Umbrien och när det gäller de presentförpackade kj som finns lite överallt så kan jag bara konstatera att de blir bättre o bättre, dvs inga hål i kj längre. Vid ett besök på konservfabrik likadant, dvs mycket fräscha kj i glasburkar och i rensningshallen var det mycket hög kvalitet på råvarorna. Men - visst, mellan varven har jag även dykt på s.k. bulkförpackningar i vanliga livsmedelsaffärer med kj som likt greveostar består av hål. Men självfallet så kan du äta kj i Italien! Den italienska kockkonsten står högt i kurs…och råvaror brukar vara av hög kvalitet.
de´va´de´här som förbryllade mig när ja´kom hem å rensade ut dom “dåliga” å la´de finare exemplaren till att torka - efter två dar fick ja´ slänga 4/5 av allt - htten var nämligen gonomäten av msk, som jag inte såg någon stans tidigare!
Nu ska ja´ta bort rören direkt hädanefter! Tack för tipset!!!
Mvh Bruno E /horred
brukar ta dom mindre exemplaren - de större får man kolla på stället har ja´kommit fram till…
E´inte på långt när någon svampkännare men gillar å gå i skogen. Plockar annars mest “trattisar” som e´kanon å torka å spara till senare - även god å steka färsk. Förra året plockade ja´mina sista trattisar den 15 december (frysta på plats :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.