0 458 visningar

35 svar

Off-topic: Ärtsoppan???

Susanne E

15 nov 2006 kl. 11:43

Helt utan svamp är ärtsoppan, men undrar ändå var tråden tog vägen med ett mycket fiffigt sätt att tillaga ärtsoppa tog vägen? Minns någon tården elle hur man gjorde?

Står med paketet i handen och undrar…

0

Gunhild

15 nov 2006 kl. 11:49

Tycks minnas att hon kokade upp den och sen ställde den i ugnen på låg värme under natten och på morgonen var den klar. Lätt som en plätt.

0

Susanne E

15 nov 2006 kl. 11:53

Ja, något i den stilen var det. Skulle den koka upp först? och vilka grader?

0

Totte Gbg

15 nov 2006 kl. 11:54

vänta har något på g här…

0

Totte Gbg

15 nov 2006 kl. 11:57

Hittade detta på nätet verkar stämma ganska bra tror jag:

Koka upp ärterna på spisen sedan åker de in i ugnen på lite drygt 100 grader. Får stå där tills de är färdiga.
Fördelen med att tillaga mat på det viset är att du behöver inte passa den. Soppan kan koka över natten eller när du e på jobbet.

Blir detta bra tror du?

0

Susanne E

15 nov 2006 kl. 12:00

Tack! Ja, det testar jag direkt! I morgon är det ju torsdag dessutom ! Tackar för hjälp.

0

Totte Gbg

15 nov 2006 kl. 12:02

så lite så...

0

Charina Halland

15 nov 2006 kl. 16:49

Det va jag som va skyldig till det där….
100grader i ugnen över natten!!
Skitgott o enkelt.
Min sista sopppa stod inne från 18, 15 - 06, 45 ...Bidde helt fisfri soppa :))

0

Susanne E

15 nov 2006 kl. 17:25

Hej Charina, 12 tim. alltså! Har grytan i ugnen nu. Får väl se hur det går. Var det 100gr? Har du i kryddorna på en gång också?

0

Charina matroad L

15 nov 2006 kl. 18:08

Jajjemen, allt på en gång.
Den gången det refereras till kokte jag soppan på tärning. En ren chansning, men det blev jättebra. Helst kokar jag ärtsoppa efter ett fläskläggkok.Men jag hade ingen lägg så det fick bli tärning/ar.

Gör även köttgryta på samma sätt, bryner på först sen i med öl o rotsaker sen sjyss in i ugnen.

0

Susanne E

15 nov 2006 kl. 18:24

Köttgryta över natten??

0

Charina

15 nov 2006 kl. 18:32

*ASG*
Över dan…Ca 8 timmar.
Seg gammal älg kan man köra över natten.

Saltar gör jag aldrig förrän efteråt.

0

Ja, köttgryta i ugnen..

Salasias

15 nov 2006 kl. 18:38

Finsk köttgryta, karjalain paisti (stavningen vet jag inte…) är tärnat björnkött, fläskkött och nötkött och bara salt och vatten. Står i ugnen hela natten i strax under 100 C. Hellre 90C, så kokar det inte torrt.
Urgott!
men vi får väl byta ut björnköttet mot tex lamm eller mera nöt.. eller älg?

Ursprungligen gjordes denna köttgryta i eftervärmen efter ett dagsverke med brödugnen. När brödet var klart, fick ugnen svalna men man ställde först in köttgrytan…

0

Sal

Charina

15 nov 2006 kl. 18:45

Det kokar inte torrt med lock på!
Förlåt mig men jag tog förgivet att ni förtod att all matlagning i ugnen är med LOCK PÅ.
Sorry!

0

Ja, köttgryta i ugnen..

Susanne E

15 nov 2006 kl. 18:46

Jag ska prova köttgryta i ugnen sen också. Den finska blir inte direkt någon gryta? Och björnköttet får man vara VÄLDIGT snabb för att hinna med när det finns i köttdisken.
Det här passar ju perfekt att göra i järnspisugnen när man ändå eldar för värmen i vinter, lite mer ekonomiskt än vanliga ugnen. Men så pratkiskt när det sköter sig själv :)

Tack för tips.

0

Charina

Susanne E

15 nov 2006 kl. 18:48

Oh yes! Locket på!

0

Vedspisen (ugnen)

Charina

15 nov 2006 kl. 18:50

vågar jag inte använda till detta. Den kan va lite trixig att reglera värmen i.Har däremot gjort lånkok på plattorna.

Min är en Husqvarna 3026.
Lite lyxigt med 2 spisar bredvid varandra *L*

0

Nä, inget lock...

Salasias

15 nov 2006 kl. 18:52

Det var därför jag sa garanterat under 100 C. 80-90 C. Vatten så köttet är helt täckt. Och inte för mycket salt.
Vaddå inte gryta? Vad är defintionen på “gryta” då? Köttgryta på bara kött skulle jag verklgen kalla gryta…
Prova den. Ni kommer att tycka det är jättegott. Köttet smälter..

0

1 paket?!

Charina

15 nov 2006 kl. 18:53

Varför inte dubbel sats när du ändå håller på. Finfint att ha i frysen.

0

Ja, köttgryta i ugnen..

Susanne E

15 nov 2006 kl. 18:59

Jag menar bara att bara kött blir mer som…ja, bara kött. Kokt kött.
Gryta för mig innebär grönsaker, rotsaker, kanske linser, bönor, ja vad man nu har. Det är blandingen som gör att det är en “gryta” för mig. Hopkoket som ger många smaker. Men det kan man väl ha olika åsikt om :).
Charina-vad för paket?

0

1 paket?!

Susanne E

15 nov 2006 kl. 19:01

Å, jag fattade nog lite sent. Du menar förstås ärtorna!? Hade bara ett paket. Sonen tog det andra till ärtröret…

0

*fniss*

Charina

15 nov 2006 kl. 19:10

Finns det ungar som vet hur man använder ett ärtrör idag i dessa megabytetider.
Spelar han hartsfiol oxo?

Gryta för mig är en salig blandning av allting med bas av kött.

0

*fniss*

Susanne E

15 nov 2006 kl. 19:16

Jajjamensan! Det spelar han också! :))
Ärtrör får han genom att ta “pinnen” som är för byxor på galgar (JC-galgar)

Men han är en fena på tv-spen också!

0

*fniss*

Charina

15 nov 2006 kl. 19:18

Kan nästan se ungen ligga på magen med en plånta i ett snöre utan för AB Gröna skylten…. Skön unge!

0

Ärtrör

Kristina i Lund

15 nov 2006 kl. 19:19

Pinnen från byxgaljar användes redan på 70-talet - mamma var inte glad…det gick ju åt några stycken!

0

Ärtrör

Susanne E

15 nov 2006 kl. 19:25

Det där med plånbok har han också testat, men det var JÄTTETRÅKIGT, och det kan man förstå, för på vår väg kommer bara bara bilar, ingen går :(

Men påhittig är han :). Det måsta man vara om man bor på landet.

0

Djur av kottar

Charina

15 nov 2006 kl. 19:28

har han säkert inte gjort ändå va??

0

Djur av kottar

Susanne E

15 nov 2006 kl. 19:30

hehe, jodå, men då var han mindre…

0

Köttgryta i ugn

Tina Nordberg

15 nov 2006 kl. 19:43

Bara ett litet tillägg. Jag gör ofta långkok i ugnen över natten. Men jag gör klart köttgrytan och kokar upp den på plattan.Sätter ugnen på 250 gr. Ställer in grytan med locket på och stänger strax av värmen.
Sen får det stå o puttra och på morgonen doftar det som om tomtarna har varit uppe hela natten och kockat.Förr gjorde man långkok i halmlåda. En tät trälåda som isolerades med halm.De ställde nog inte samma krav som vi gör idag.

0

Tina

Susanne E

15 nov 2006 kl. 19:50

Ställdes trälådan i ugnen på järnspisen?

0

Susanne E

Tina Nordberg

15 nov 2006 kl. 20:00

De ställde den där det var varmast i huset, inte i ugn. Det gällde ju att spara på bränsle. Lådan var ganska stor åxå.Den kallades koklåda.

0

Charina

16 nov 2006 kl. 18:34

Susanne E, hur blev soppan?

0

Susanne E

16 nov 2006 kl. 19:51

Den blev jättebra, färdig 23.00. Hade den i ugnen 11 tim. Testing när man är vaken så man vet vad som händer. Gjorde ett uppkok idag och hade i kryddorna, som jag inte hade haft i från början. Nästa gång blir det nattetid :)

Ska testa någon gång i vedspisen när jag eldar i vinter. Kan gå tror jag…

0

Charina

16 nov 2006 kl. 21:32

Då får du nog passa jäkligt noga, vill gärna bli för varmt..

0

Susanne E

17 nov 2006 kl. 08:28

Jag kan berätt för dig hur det gick när jag har testat ;)

0

Charina

17 nov 2006 kl. 12:01

Susanne E, du kan ju använda denna länken = chajo@telia.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone