Hittade detta på nätet verkar stämma ganska bra tror jag:
Koka upp ärterna på spisen sedan åker de in i ugnen på lite drygt 100 grader. Får stå där tills de är färdiga.
Fördelen med att tillaga mat på det viset är att du behöver inte passa den. Soppan kan koka över natten eller när du e på jobbet.
Blir detta bra tror du?
Jajjemen, allt på en gång.
Den gången det refereras till kokte jag soppan på tärning. En ren chansning, men det blev jättebra. Helst kokar jag ärtsoppa efter ett fläskläggkok.Men jag hade ingen lägg så det fick bli tärning/ar.
Gör även köttgryta på samma sätt, bryner på först sen i med öl o rotsaker sen sjyss in i ugnen.
Finsk köttgryta, karjalain paisti (stavningen vet jag inte…) är tärnat björnkött, fläskkött och nötkött och bara salt och vatten. Står i ugnen hela natten i strax under 100 C. Hellre 90C, så kokar det inte torrt.
Urgott!
men vi får väl byta ut björnköttet mot tex lamm eller mera nöt.. eller älg?
Ursprungligen gjordes denna köttgryta i eftervärmen efter ett dagsverke med brödugnen. När brödet var klart, fick ugnen svalna men man ställde först in köttgrytan…
Jag ska prova köttgryta i ugnen sen också. Den finska blir inte direkt någon gryta? Och björnköttet får man vara VÄLDIGT snabb för att hinna med när det finns i köttdisken.
Det här passar ju perfekt att göra i järnspisugnen när man ändå eldar för värmen i vinter, lite mer ekonomiskt än vanliga ugnen. Men så pratkiskt när det sköter sig själv :)
Tack för tips.
Det var därför jag sa garanterat under 100 C. 80-90 C. Vatten så köttet är helt täckt. Och inte för mycket salt.
Vaddå inte gryta? Vad är defintionen på “gryta” då? Köttgryta på bara kött skulle jag verklgen kalla gryta…
Prova den. Ni kommer att tycka det är jättegott. Köttet smälter..
Jag menar bara att bara kött blir mer som…ja, bara kött. Kokt kött.
Gryta för mig innebär grönsaker, rotsaker, kanske linser, bönor, ja vad man nu har. Det är blandingen som gör att det är en “gryta” för mig. Hopkoket som ger många smaker. Men det kan man väl ha olika åsikt om :).
Charina-vad för paket?
Bara ett litet tillägg. Jag gör ofta långkok i ugnen över natten. Men jag gör klart köttgrytan och kokar upp den på plattan.Sätter ugnen på 250 gr. Ställer in grytan med locket på och stänger strax av värmen.
Sen får det stå o puttra och på morgonen doftar det som om tomtarna har varit uppe hela natten och kockat.Förr gjorde man långkok i halmlåda. En tät trälåda som isolerades med halm.De ställde nog inte samma krav som vi gör idag.
Den blev jättebra, färdig 23.00. Hade den i ugnen 11 tim. Testing när man är vaken så man vet vad som händer. Gjorde ett uppkok idag och hade i kryddorna, som jag inte hade haft i från början. Nästa gång blir det nattetid :)
Ska testa någon gång i vedspisen när jag eldar i vinter. Kan gå tror jag…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.