loppelisa
15 nov 2006 kl. 20:00
Så säger ju alla äldre.
De säger också att förr i världen plockade de säckvis med kantareller, på en kvart.
Är detta en skröna, eller var det mer svamp förr?
Och om det var sant, vad är det som är skillnaden, är det miljöförstöringen, klimatförändringar, annorlunda skogar?
Finns det någon här som var med på den “gamla goda tiden” som kan bekräfta att det verkligen var mer svamp i markerna då.
loppelisa, med mina 65 år kanske jag skall räknas till de äldre, men jag minns hur min familj drog ut och bara vrålplockade kantareller som farsan sålde till bacci vapen (krog i sthlm) det var absolut inte kul, bara arbete, vi visste vart vi skulle gå, sedan var det bara att fylla jätterkartonger och korgar å bära hem allt, för att upprepa det nästa helg.
Jag har besökt dessa skogar på senare tid, med start för ca 40 år sedan. Då jag skulle berätta för frugan hur mycket vi skulle plocka.Vi fick bära hem det mesta tomt. så i dom skogarna har det i allafall blivit sämre
Kanske var det så att bara några få plockade svamp för så länge sedan och för min del minns jag bara att vi plockade murklor “säckvis” och gav till skolfröken, hon var den enda i min by som åt svamp förutom korna förstås. Här runt stan är det så många som plockar svamp nu att det är omöjligt att hitta några mängder.Våra sommarthailändare har också upptäckt att det går att göra sig inkomster på att plocka svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.