0 376 visningar

12 svar

Cesium

Dennis

15 nov 2006 kl. 21:30

Nån som har koll på hur det ligger till med cesiumhalten i svamp från sörmlandstrakten? Tar vissa arter upp mer cesium än andra?

//Han som äter svamp två gånger per dag.

0

Dennis

15 nov 2006 kl. 21:33

Jaha, det fanns en sökfunktion. Hittade en fin karta som visade att jag turligt nog bor 3 mil från “bältet”. Nu ska jag ta mig en svampmacka. :)

0

Kristina i Lund

15 nov 2006 kl. 21:37

Smaklig spis!

0

klas jaederfeldt

15 nov 2006 kl. 21:50

du blir nog självlysande snart

0

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 21:55

ja börjar tårna lysa har du blivit honingsskivling!

0

Svamförrådet ditt

Gunhild

17 nov 2006 kl. 20:41

är väl rikt, och vad består det av för sorts svampar… för du köper väl inte burksvamp, dom vet man aldrig vad dom innehåller.

0

Hans Myhre

17 nov 2006 kl. 21:50

Jeg vet ikke hvordan det står til med soppen der men noen kan vel sjekke hvordan nedbøren falt i de Tjernobyldagene.Noen arter tar opp mer cecium enn andre. Her er noen eksempler.
Sandsopp tar opp mycket
Tegelkremla mycket
Sammetssopp lite
Tegelrød bjørksopp lite
Rødbandad spindelskivling MYCKET
Rynkat tofsskivling MYCKET
Bru kamskivling lite
pluggskivling MYCKET
bjørksopp, strævsopp lite
pepparriske lite
bockspindelskivling MYCKET
Dette er fra målinger av prøver jeg har tatt hvert år i Folldal.

0

Hans

Lena Strömstad

17 nov 2006 kl. 22:43

Har du gjort några mätningar på de vanligaste matsvamparna? T.ex. kantareller, taggsvamp, Karl-Johan, trattkantareller.

0

Lena

Kristina i Lund

17 nov 2006 kl. 23:20

Detta har egentligen ingen betydelse - men heter du Strömstad i efternamn eller bor du i Strömstad?

/Nyfiken

0

Hans Myhre

18 nov 2006 kl. 13:43

Tok bare et snitt av årets målinger for å vise at det er forskjell på artene , det var det Dennis spurte om. Skal sjekke litt i arkivet..det vil ta litt tid.

0

Bo Reyer

18 nov 2006 kl. 18:43

Klas svar var helt strålande!!!

0

Lena i Strömstad

19 nov 2006 kl. 19:02

Ha ha Bo.
Kristina i Lund:
Jag bor i Strömstad, tappade bara iet i farten :-)

0

Lena i...

Kristina

19 nov 2006 kl. 19:15

Okidoki. Frågade eftersom jag själv tänkte på det när jag la till “i Lund”. Kunde ju ha hetat Lund i efternamn - vilket jag inte gör…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone