0 399 visningar

24 svar

Tre nya

Irene A

15 nov 2006 kl. 22:25

Det är naturligtvis fritt fram för alla att komma med förslag..

0

Birgitta F

15 nov 2006 kl. 22:29

utan betänketid, tandborsten i munnen
1. vet ej
2. Rödbandad spindelskivling
2. Sotvaxing

0

Birgitta F

15 nov 2006 kl. 22:30

3. Sotvaxing

snubblade

0

Alf Pallin

15 nov 2006 kl. 22:51

Bild 2 Isabellspindling

0

Alf Pallin

15 nov 2006 kl. 23:04

Grålila vaxskivling.

0

Alf Pallin

15 nov 2006 kl. 23:05

Grålila vaxskivling skall vara på nr 3

0

Gula

15 nov 2006 kl. 23:11

1 svartöra?

0

Gunhild

15 nov 2006 kl. 23:41

Svartgrön spindling på tvåan och sotvaxing på trean

0

Gunhild

16 nov 2006 kl. 00:05

Har sotvaxingen rosa skivor så är det nog en rosaskivig vaxing. Syns inte så bra tycker jag.

0

Lena M

16 nov 2006 kl. 08:35

Förslag ifrån mig blir
1 doftticka
2 olivspindling
3 sotvaxing

Intressant att se om det blir någon rätt !

0

Susanne E

16 nov 2006 kl. 09:05

Jag gissar:

1 Blåticka
2 ?
3 Trattnavling

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 09:24

Gissar att 2:an är Cortinarius cotoneus Olivbrun spindling.

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 09:46

Svamp3 kanske Rosaskivlig vaxing
Hygrophorus callophyllus

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 10:18

Kan 1               :a vara Svartöra?

0

Hans v E

16 nov 2006 kl. 10:31

Ettan ser ju ut att kunna vara den där mycket sällsynta Sarcodon martioflavus - sammetstaggsvamp! Även om ungt svartöra var ett påfallande bra förslag, men fel miljö. Undersidans färgkombination påminner även om svedticka.
Tvåan kan väl helt enkelt vara bittra lökspindlingen infractus.
Trean var mycket vacker! Jag skulle just gissa på den rara Hygrocybe calophyllus när jag såg att Gunhild och Tina hade samma idé. Alltså: rosaskivig vaxing. Eller om man översätter det vetenskapliga namnet: skönskivigt vattenhuvud!

0

Elisabeth Jansson

16 nov 2006 kl. 13:12

1.Ticka eller taggsvamp inget namnförslag.Bra om undersidan på svampen varit tydligare, tror dock mest på taggsvamp

2. Isabellspindelskivling

Rosaskivig vaxskivling som några andra föreslagit.

0

Rätt svar

Irene A

16 nov 2006 kl. 15:22

1. svedticka, Bjerkandera fumosa.
En vanlig art, fast växtsättet här, med mittställd fot, var rätt så ovanligt. Zoneringen på den finporiga undersidan (som Hans lade märke till) är typisk för den innan den blir äldre och nästan svart.

2. olivspindling, Cortinarius venetus.
Den växer i kalkrik barrskog, och man kan nog säga att olivbrun spindling, C. cotoneus är den här artens motsvarighet i ädellövskog (lite större och gulare). Båda tillhör en grupp spindlingar som är intressant för svampfärgare, för att de innehåller ett fluorescerande ämne.
Jag är nyfiken på var Alf och Elisabeth har hittat namnet isabellspindling och vilket som är det vetenskapliga namnet på den? Om det är den art jag tror, är den också besläktad med olivspindlingen.

3. rosaskivig vaxing, Hygrophorus calophyllus.
De rosa skivorna är inte alltid så tydligt rosa, men det finns en annan detalj också som gör att man lätt kan skilja den från sotvaxing, och det är den klibbiga hattytan. Den är mycket sällsynt.

0

Rätt svar

Lena M

16 nov 2006 kl. 16:00

Gissa om jag blev glad för ett rätt. Tyckte mig känna igen olivspindlingen, för jag frågade om den i höstas.

0

Bo E

16 nov 2006 kl. 16:44

1.ticka?
2.spindelskivling
3.rabarbersvamp

neej…det här var npg lite för svårt…

0

Rätt svar

Bo E

16 nov 2006 kl. 16:48

Hoppsan, svedtickan var den enda jag kände sen tidigare.

Borde kollat lite på tickor i databasen så kanske jag haft en poäng…i alla fall..

kul med tester!

0

Rätt svar

Irene A

16 nov 2006 kl. 17:26

Jag måste be om ursäkt: Den första, svedtickan, heter förstås Bjerkandera adusta, inte B. fumosa!

0

Irene!

Elisabeth Jansson

16 nov 2006 kl. 22:22

Hej!Jag tänkte på venetus först men blev så fundersam på hattarnas färg, sedan gick jag igenom Bo Nylens bok Svampar i Norden och Europa tycker att han har med mycket bilder på spindelskivlingar, och ganska bra sådana.Då hittar jag på sid 437 Isabellspindelskivling C.spadiceus
(Cisabellinus)och blir påverkad av bilden.
Venétus finns här i S.Råda tillsammans med gran på kalk, det är svårt att med kamera att fånga den rätta färgen.

0

Hans v E

16 nov 2006 kl. 22:41

Zoneringen är ju det enda som talar för svedticka. Svedticka kan väl aldrig ha fot överhuvud taget. Och växtmiljön! Ligger det ved i mossan då? Och den sammetsartade ytan!
Venetus!! Nej. Men cotoneus OK.

0

Tony S

17 nov 2006 kl. 14:25

Jag är också inne på din linje Hans. Kan det verkligen vara svedticka, med mittställd fot och sammetsmatt hattyta? Hatten ser lite tjock ut också, med rundad kant.
Jag har dock ingen vettigt förslag på vad det annars skulle kunna vara…

0

Elisabeth och Hans

Irene A

17 nov 2006 kl. 14:33

Tack Elisabeth för hänvisningen till isabellspindlingen, jag borde ju ha förstått att Bo Nylén var den skyldige.
Enligt de flesta andra spindelskivlingskännare är C. spadiceus/isabellinus/zinziberatus alla synonymer till det nu gällande namnet Cortinarius colymbadinus, blåsippsspindling. Den arten brukar hittas på försommaren (jag har träffat på den i juni och den varierar mycket i utseende). Den hör till samma artgrupp som bl.a. olivspindlingen, som innehåller fluorescerande ämnen.

För att om möjligt övertyga Hans bifogar jag också en bild av miljön där olivspindlingen växte.

Blåsippsspindling i UV-ljus

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone