Ettan ser ju ut att kunna vara den där mycket sällsynta Sarcodon martioflavus - sammetstaggsvamp! Även om ungt svartöra var ett påfallande bra förslag, men fel miljö. Undersidans färgkombination påminner även om svedticka.
Tvåan kan väl helt enkelt vara bittra lökspindlingen infractus.
Trean var mycket vacker! Jag skulle just gissa på den rara Hygrocybe calophyllus när jag såg att Gunhild och Tina hade samma idé. Alltså: rosaskivig vaxing. Eller om man översätter det vetenskapliga namnet: skönskivigt vattenhuvud!
1. svedticka, Bjerkandera fumosa.
En vanlig art, fast växtsättet här, med mittställd fot, var rätt så ovanligt. Zoneringen på den finporiga undersidan (som Hans lade märke till) är typisk för den innan den blir äldre och nästan svart.
2. olivspindling, Cortinarius venetus.
Den växer i kalkrik barrskog, och man kan nog säga att olivbrun spindling, C. cotoneus är den här artens motsvarighet i ädellövskog (lite större och gulare). Båda tillhör en grupp spindlingar som är intressant för svampfärgare, för att de innehåller ett fluorescerande ämne.
Jag är nyfiken på var Alf och Elisabeth har hittat namnet isabellspindling och vilket som är det vetenskapliga namnet på den? Om det är den art jag tror, är den också besläktad med olivspindlingen.
3. rosaskivig vaxing, Hygrophorus calophyllus.
De rosa skivorna är inte alltid så tydligt rosa, men det finns en annan detalj också som gör att man lätt kan skilja den från sotvaxing, och det är den klibbiga hattytan. Den är mycket sällsynt.
Hej!Jag tänkte på venetus först men blev så fundersam på hattarnas färg, sedan gick jag igenom Bo Nylens bok Svampar i Norden och Europa tycker att han har med mycket bilder på spindelskivlingar, och ganska bra sådana.Då hittar jag på sid 437 Isabellspindelskivling C.spadiceus
(Cisabellinus)och blir påverkad av bilden.
Venétus finns här i S.Råda tillsammans med gran på kalk, det är svårt att med kamera att fånga den rätta färgen.
Tack Elisabeth för hänvisningen till isabellspindlingen, jag borde ju ha förstått att Bo Nylén var den skyldige.
Enligt de flesta andra spindelskivlingskännare är C. spadiceus/isabellinus/zinziberatus alla synonymer till det nu gällande namnet Cortinarius colymbadinus, blåsippsspindling. Den arten brukar hittas på försommaren (jag har träffat på den i juni och den varierar mycket i utseende). Den hör till samma artgrupp som bl.a. olivspindlingen, som innehåller fluorescerande ämnen.
För att om möjligt övertyga Hans bifogar jag också en bild av miljön där olivspindlingen växte.
Blåsippsspindling i UV-ljus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.