0 1624 visningar

7 svar

Gul riska..

Annika Sandström

26 sep 2004 kl. 21:16

Jag har hittat en gul riska, den avsöndrar ljusgul saft. Hittar den inte i min svampbok!! Vad är det för svamp? Bor i sthlm, växtplats blandskog..

0

Annika

26 sep 2004 kl. 23:40

Fungerade inte att ladda upp bilderna - skickar länk till dessa istället :0)

http://hem.passagen.se/adezign/svamp/svamp.htm

0

Michael Krikorev

26 sep 2004 kl. 23:58

Hej!

Det är svavelriska du har hittat. Den gula zonerade hatten i kombination med den droppfläckiga foten skiljer den från andra riskor med gul saft. Ej matsvamp.

Fick du något felmeddelande när du försökte ladda upp bilderna? Vad jag kan se så lyckades du iallafall ladda upp en av bilderna:
http://svampguiden.com/forum/visa/3853

Men du fick ingen bekräftelse på att uppladdningen var klar?

Uppladdningsfunktionen är ny och under utvärdering, är därför tacksam för rapporter om buggar och felmeddelanden.

0

Annika

27 sep 2004 kl. 11:41

Hej!

Är svavelriskan en vanligt förekommande svamp? Den finns konstigt nog inte med i Bonniers stora svampbok..

Angående bilden så fick jag bekräftat att tjänsten var betald, men inte att bilden var aktiverad (tror jag). Och den syns fortf. inte på forumet, men jag löste ju bildfrågan på ett annat sätt :0)

Synd att det inte är en matsvamp, för den ser verkligen läcker ut, och det växer MASSOR där jag hittade dessa exemplar..

0

Michael Krikorev

27 sep 2004 kl. 13:10

Svavelriskan verkar vara kalkgynnad och är ganska vanlig i örtrik barrskog. I vissa böcker står den som ätlig efter avkokning, men det är inget som jag har testat eller rekommenderar.

0

Michael Krikorev

27 sep 2004 kl. 13:12

0

Annika

27 sep 2004 kl. 15:25

Hittade en annan riska idag (som inte den heller finns i min bok), tänkte starta nytt inlägg, men såg att den fanns med på din bildsökning på svavelriska. Den är dock gråblå (?) Är det också en svavelriska? Skickar länk till bilder:

http://hem.passagen.se/adezign/svamp/riska.htm

0

Michael Krikorev

27 sep 2004 kl. 18:48

Det är skogsriskor du har hittat. En av de “finska” riskorna, ätlig efter avkokning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone