0 321 visningar

11 svar

Insnöat?

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 10:51

Under snön finns en svamp, jag vet vilken, det ska jag förmedla er, men först kan ni prova och gissa, ja, därför detta är rena gissning.
Det enda hjälp som ni får är att den är, i normal tillstånd, ätlig.

0

Susanne E

16 nov 2006 kl. 11:01

Ja det var inte lätt, men jag gissar på

Aspsopp, Tegelsopp eller Björksopp

0

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 11:30

Susanne det var bra gissad, den är en sopp, men gissa vidare.

0

Lena M

16 nov 2006 kl. 12:00

Ja det var inte mycket man fick se, foten? växer den nu e.t.c. ?
Påminner om en snyltingangrippen sopp av något slag, sandsopp, rutsopp ??? Hittade nåt liknande i höstas.

0

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 12:35

Svampen är nästan alltid angripen, sällan som jag hittar den utan angrepp, det är en bra kännetecke.Bunden til ek

0

Lena M

16 nov 2006 kl. 13:05

Med ek och ätlig, då gissar jag på sommarsoppen !

0

Totte Gbg

16 nov 2006 kl. 14:22

Ser ut som någon strävsopp på foten iallafall men vad…

0

Totte Gbg

16 nov 2006 kl. 14:27

Eksopp kanske?

0

Gula

16 nov 2006 kl. 15:35

finluden stensopp?

0

bo e

16 nov 2006 kl. 16:50

Skrev du inte om snö skulle jag gissa: upponedvänd Karl-Johan med svampsnyltangrepp!

Kan det vara en upponedvänd sopp med frost?

0

Bo E

16 nov 2006 kl. 16:54

Det kunde det visst.

Nu har ju eksopp redan sagts, så jag håller med om den.

0

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 21:12

Det var inte så lätt att tolka bilden.Men under ek växer Falsk rutsopp=Xerocomus porosporus som ofta blandar man med Rutsopp men saknar de röda toner.Svampen är nästan alltid angripen av en snyltnig.Lena M hade nästan rätt.Svampen är fotograferad upp och ner, just för att visa den vita angrepp.Svampen är ätlig men smaklös.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone