0 440 visningar

8 svar

torka kantarell och taggsvamp eller ej

Christina

16 nov 2006 kl. 14:37

Jag har lärt mig - och lär ut - att taggsvamp och framför allt vanlig gul kantarell inte passar sig att torka. De blir båda sega och beska/för starka i smaken. Har både lärt av egen erfarenhet och vad jag läst mig till. Nu ser jag till min förvåning att ett nätföretag säljer bl.a. dessa arter i torkat skick..!!
Vad tycker ni forumläsare, kan man få ett gott resultat när man använder dessa två arter efter de varit torkade?

0

Tina Nordberg Kolsva Västmanland

16 nov 2006 kl. 15:33

Smaken är som sagt som…......

Gott eller ej,  vad gäller saken.
Torka eller inte, kan ingen bestämma.

Får bli var o ens eget dilemma.

0

Lena M

16 nov 2006 kl. 15:57

Jag har heller aldrig provat, men såg att de sålde torkade kantareller på ett ställe nu i höstas.Intressant att få höra om någon testat.

0

Christina Gbg

16 nov 2006 kl. 16:02

hmm, jo, så kan man också se saken :-)
Nå, man kan ju alltid “mortla” den torkade varan och slippa segheten iaf. Det kanske är så den mest används.

0

per d

16 nov 2006 kl. 17:32

kantarell är helt förkastligt att torka, så vida man inte har en förkärlek för att tugga på beska och sega saker !!
taggsvamp är däremot helt perfekt att torka ! är just igång med en gräddsauce med torkad taggsvamp och karl johan och den smakar ypperligt. taggsvampen har ett ypperligt tuggmotstånd i saucen, ungefär som små bitar kycklinglår !
att torka och så till på köpet vara så fräck att man förlänger pengar för torkade kantareller borde vara straffbart !

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 18:19

Allvarligt talat det tycker inte ja.
Att de nämda två som torkade blir bra.

0

Cecilia

17 nov 2006 kl. 16:45

Torkade kantareller kan man krydda nubbe med…fast det är väl knappast hälsosamt att konsumera hela årsskörden i den formen. :-)

0

Kristina i Lund

17 nov 2006 kl. 17:17

Beror ju på hur mycket man hittat, förståss… ;-)

0

Cicci H

18 nov 2006 kl. 14:53

Smakar urk. Förstörde många liter kantareller på det sättet för massa år sedan. Men vis av erfarenheten så torkas dom inte längre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone