0 547 visningar

0 svar

Svampsemester i Canada

Michael Semjaniv

1 okt 2001 kl. 23:16

Hej nu är jag tillbaka hemma i Skåne igen efter 4:a veckors härlig svampsemester i Canada.Golliatmusseron eller rättare sagt (vit Matsutake) är en av många svampar jag funnit där.Matsutaken fick ett rejält uppsving kring den 15:e-25:e september, vissa dagar fick jag ihop 10-15 kg ettor.Denna svampklassas i 6 olika klasser 1, 2, 3, etc.Priset varierar runt 18-24$ per halvkilo, där väger man i pound.En helt underbar semster om man är en svampoman, fickdock avsluta 2 veckor tidigare eftersom min längtan efter min underbara sambo blev för stor…Skogen är riktigt gammal urskog med härlig mossa överallt, lavar och barr.En blandning av tall, seder, gran av alla de slag.Mängder av blomkålssvamp, kantareller, blek taggsvamp, soppar är bara några av alla delikatesser jag har haft nöjet att inmundigga till frukost varje dag.Fick en kick varje dag och minnen för livet, kan bara avslöja att det lär inte vara sista gången jag kommer att göra det här , men nästa gång lär nog sambon hänga med , då blir det svampplockning fullt ut sesongen igenom.Där jag plockar brukar den börja i slutet på aug till ungefär en och en halv vecka in i okt.Vill man och har tid kan man följa denna fantastiska svamp ända ner till Carlifornien (USA) ända in i februari månad, de hade vatt nåt det.En annan gång kanske , ha det så bra så länge, hej då....

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone