På bild 1 & 2 är det horngrå nagelskivling. Den känns igen på sin mörka mittfläck, vilken är särskilt tydligt när svampen är lite torr och hattytan i övrigt ljus. I väta mörknar hattytan. Foten är strimmig, lite rosatonad, och utvidgad nedåt basen. Den kan man ofta hitta i stora mängder. Oätlig.
Bild 3. Mörk nagelskivling. Vanlig i barrskog, men inte lika vanlig som föregående.
hade dom i min tråd “sju i lätt regn” , Irene skrev då något om en varitet just mellan horngrå och mörk nagelskivling. Såg också när att man kommit fram till vinternagelskivling numera vinterskivling på en av mina svampar.Jag måste nog gå tillbaka dit och kika imorgon, dom är i alla fall ätliga och goda sägs det.Tack mims , hade nog inte uppmärksammat det utan din fråga = )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.