På tal om att stänga av ugnen och låta grytan koka på eftervärmen.
När det var energikris på 70-talet och man skulle spara på energi, fick man tipset att precis efter det att potatisen kokat upp, stängde man av plattan sen fick den koka klart på eftervärmen. Funkar jätte bra!
Det är ju högaktuellt med vår stackars Moder jord och energin i dessa dagar (har det ju alltid varit, men)så det var ett enkelt spartips (både ekonomi och energi) från mig.
Det sägs att mycket kommer tillbaka med jämna mellanrum ca 30 år. Det är i såfall dax att spara på energi nu. Håller med dig om att mycket kokar klart på eftervärmen. Det blir kallt om tassarna att sitta vid datorn. Har du någe bra tips för det? Tar en kopp kaffe.
Läste om att alla stand by knappar på apparater i hela Sverige kunde värma upp massor med villor.
Köpte en digital Box för att de släcker ner det analoga nätet och döm till min förvåning det går inte att stänga av den, varm blir den också. Frågade på On off om det fanns boxrar som man kunde stänga av, men det fanns int då får man dra ur sladden.
Helsjukt.
Använder ni energilampor, de håller längre och det blir billigare el, jag köper mina på Ikea.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.