0 263 visningar

12 svar

Energi

Evus

16 nov 2006 kl. 19:06

På tal om att stänga av ugnen och låta grytan koka på eftervärmen.

När det var energikris på 70-talet och man skulle spara på energi, fick man tipset att precis efter det att potatisen kokat upp, stängde man av plattan sen fick den koka klart på  eftervärmen. Funkar jätte bra!

Det är ju högaktuellt med vår stackars Moder jord och energin i dessa dagar (har det ju alltid varit, men)så det var ett enkelt spartips (både ekonomi och energi) från mig.

0

per d

16 nov 2006 kl. 19:40

evus, tror inte det funkar lika bra om man har gasspis som jag har ! vilket förövrigt är suveränt bra jämfört med elspis !

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 19:46

Det sägs att mycket kommer tillbaka med jämna mellanrum ca 30 år. Det är i såfall dax att spara på energi nu. Håller med dig om att mycket kokar klart på eftervärmen. Det blir kallt om tassarna att sitta vid datorn. Har du någe bra tips för det? Tar en kopp kaffe.

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 19:48

Gasspis har sina fördelar. Snabbt varmt, men även snabbt kallt.

0

Gula

16 nov 2006 kl. 19:52

Kallt vid datorn? Använd torgvantar!!
Och gasspis är ju suverän om man gillar att “kocka”!! Annars kan man också stänga av plattan när man kokar ris och grönsaker. Ugnen kan man också stänga av tidigare men inte om man bakar.

0

Tina Nordberg

16 nov 2006 kl. 19:55

Tack för tipset, det har jag flera par. Kallar dem fiskarvantar. Räcker inte de får jag ta till nockvantar.

0

g

16 nov 2006 kl. 19:58

Lamuldstoflar jag har sherpert dom är suverena men hos mig drar det också på kroppen får hitta på nogot till vintren

Grethe

0

Elisabeth Jansson

16 nov 2006 kl. 22:35

Läste om att alla stand by knappar på apparater i hela Sverige kunde värma upp massor med villor.
Köpte en digital Box för att de släcker ner det analoga nätet och döm till min förvåning det går inte att stänga av den, varm blir den också. Frågade på On off om det fanns boxrar som man kunde stänga av, men det fanns int då får man dra ur sladden.
Helsjukt.
Använder ni energilampor, de håller längre och det blir billigare el, jag köper mina på Ikea.

0

Susanne E

16 nov 2006 kl. 22:40

Vi köpte boxer för ett år sedan och det går utmärkt att stänga av dem. Gör det varje kväll. Den heter DILOG. Kanske bara att OnOff inte har sådana?

0

Gunilla

16 nov 2006 kl. 22:53

Och min Grundigbox går åxå att stänga av ( från Power-fast dem är visst Expert nu eller hur det nu var?)

0

Evus

16 nov 2006 kl. 23:10

per d
Jag skrev att det funkar om man stänger av plattan, inte gasen.

Det var ett enkelt spartips från mig som har “platta”.

Om man har gasspis kanske det finns andra spartips.

0

cicki T Belgien

16 nov 2006 kl. 23:13

undrar jag om inte gasspis är mer energisnål, ingen spillvärme efteråt. Det är ju inte alltid man har tid att tillvarata den.

0

Evus

16 nov 2006 kl. 23:19

cicki
Jo den är nog säkert mer enenergisnål, det kan jag tänka mig.

Men alla har ju inte det.

Det var liksom inte det som var mitt tips, jag tipsade hur man kan ta tillvara “spillvärmen” för de som har elplattor.
:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone