0 402 visningar

4 svar

Riddarmusseron?

Josefin H

16 nov 2006 kl. 19:09

Kan detta vara Riddarmusseron? Växte på öppen mark under tall bland lavar och ljung.

0

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

16 nov 2006 kl. 19:30

Äre int likt så säg!!!
Ser inte om det är den vanliga eller den stora, men jag vet inte om det är någon stor smakmässig skillnad på dom.
Dom rekomanderas ju inte längre som matsvamp då det har varit några dödsfall i Frankrike.
Själv har jag smakat och tyckte dom var goda, Men jag har torkat det resterande av det jag plockat och avvaktar nya rön.

0

Josefin H

16 nov 2006 kl. 19:43

Tänkte inte äta den så jag lämnade den i skogen. Växte ganska många till på samma ställe. Men vilka vackra svampar det är!

0

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 19:50

Ja det verkar vara en Riddarmusseron, under tall växer en riddarmusseron som beskrivs med namn Tricholoma auratum=Tallmusseron, men många experter säger att det är en forma av Riddarmusseron=Tricholoma flavovirens.Obs!under tall växer också den liknade Bitter riddarmusseron=Tricholoma aestuans med bitter smak.Riddarmusseron som Lill skriver är numera klassad som giftig.

0

klas jaederfeldt

16 nov 2006 kl. 20:55

jaq äter dem gärna, franskarna som ätit (om det nu var den svampen) åt den i flera dagar i följd. det gäller väl att äta med måtta. men givetvis skall du som är rädd låta bli att äta den (populäraste svampen i Lituauen) jag fortsätter

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone