Jag har hittat vad jag tror är bolmörtsskivling, men skivorna är snarare vita än rosa, och lukten kraftig.
Nu till frågan: Hur giftig är den egentligen? Vet någon vad den innehåller för gift?
Och en fråga till: Finns det någon bok eller hemsida om svampgifter på lite högre kemi-vetenskaplig nivå?
Bolmörtsskivlingen ger mycket kraftiga mag-tarmretande förgiftningar. Symtombilden har mig veterligt ännu inte kunnat knytas till något specifikt ämne i svampen.
Om du är intresserad av svampgifter och deras verkan i människokroppen kan jag rekommendera kursen “svamptoxikologi”, en 5 p. distanskurs på Umeå Universitet
Mer info finns på:
http://www.bmg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/index.htm
Skicka in en ansökan om du är intresserad av att gå någon svampkurs i vår. Trots att vi passerat sista anmälningsdatum (15 oktober) så brukar det gå bra att komma med om platser finns.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.