Elias(vår gamle kompis Fries) tyckte att Kotteskivlingen som då hette Collybia i släktnamn, liknade en spik. Spik heter på tyska , som var det ledande vetenskaplig språket då nagel, därfär fick dessa namnet nagelskivlingar, och dessutom alla andra i släktet collybia. Larvigt så det står härliga till, å ännu värre är det nu när kotteskivlingarns flyttats ut ur släktet collybia
Det där var intressant att få reda på, Klas! Har aldrig reflekterat över det tidigare.
Men vi får väl inte vara sämre än att vi hittar på ett annat namn för gruppen. Kanske stearinskivling? (P.g.a. ytstrukturen hos t.ex. horngrå nagelskivling…)
Fler förslag, för böfvelen!
Ursäkta Hans v E, men alla kanske inte hinner läsa ALLA trådar. Själv jobbar jag perodvis mycket intensivt och hinner då inte läsa någonting. Jag hinner då rakt inte backa flera veckor och “läsa ikapp”. Jag uppskattar verkligen den här sortens informationen och är tacksam för att den dök upp. I repris - eller inte.
Klas, de enda Collybia-arter som finns kvar sedan även Dendrocollybia, Gymnopus och Rhodocollybia brutits ut, är tre små bleka arter som lever på ruttnande svampar (C. cirrhata, cookei, tuberosa) Finns det förslag på att byta ut namnen på arterna i de nya släktena nu? Om inte, är det väl fritt fram att passa på att föreslå något bättre. Namnkommittén planerar ju att ge ut en ny “Svenska svampnamn” framöver (kan det bero på att Artdatabanken är så trög med att uppdatera sin artlista, månntro?).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.