0 348 visningar

13 svar

bild i dag

klas jaederfeldt

17 nov 2006 kl. 16:26

var ute såg inte så mycket me svamp. hittade denna (kantarellmusslingen) på en bokstam

0

Irene A

17 nov 2006 kl. 16:29

Oj, vilka snygga exemplar av kantarellmusslingen! Men vilken ticka är det där nere till vänster då..?

0

klas jaederfeldt

17 nov 2006 kl. 16:34

tänkte inte på den, vet inte

0

Evus

17 nov 2006 kl. 16:35

Vilken jätte fin bild!

0

Bo E

11 dec 2006 kl. 16:58

Hittade några musslingar på döda grenar av hassel igår 061210.

Deras slående likhet med kantareller kom mig genast att associera till “kantarellmussling”.

Det som skiljer från klas bild är främst att den var kantarellgul på alla sidor, inte med grå undersida som det syns på bilden.
En av dessa var så lika kantareller att man nästan skulle ha tagit den för en om den inte växt på ved och haft en något mjukare konsistens än en “normal” kantarell.
Sen hade den ju även på musslingars vis en snedställd fot som växte från hasselgrenen.
Finns det andra “kantarellfärgade” musslingar?

0

Hans v E

11 dec 2006 kl. 18:26

Är det inte bokticka då (Inonotus nodulosus) eftersom det är på bok?
Och Bo´s kanske är stinkmussling?

0

bo e

11 dec 2006 kl. 18:36

knappast ticka, den har ju grå skivor.

stinkmusslingen borde ha en bild så man ser lite av undersidan oxå tycker jag.

http://svampguiden.com/art/visa/Phyllotopsis_nidulans

kände dock ingen “stank” fast jag fingrade på den.

Tyckte den var alldeles för märklig och vacker att bryta loss från substratet så det blev med varsam hand jag examinerade den och la tillbaka den murkna grenen igen!

0

Undrar..

Brittis

11 dec 2006 kl. 19:03

Undrar bara om det inte är ovanligt mkt trädväxande, färggranna svampar i år?? Eller är det bara jag som har fått upp ögonen för alla dessa vackra svampar först nu?

0

Undrar.. Brittis

Gunhild

11 dec 2006 kl. 20:16

Jag tror att det är regnet och den fuktiga väderleken som framhäver färgerna hos svamparna.

0

Irene A

12 dec 2006 kl. 10:11

Bo, om du klickar på 2:an, ser du en bild av undersidan också:

http://svampguiden.com/art/visa/Phyllotopsis_nidulans

Gamla kantarellmusslingar blir på sin höjd beige, och är ganska sega, så stinkmussling passar bättre in på din beskrivning. Den stinkande lukten kan saknas helt ibland.

Bokticka verkar stämma bra (den som sitter nedanför till vänster om kantarellmusslingarna).

0

Bo E

12 dec 2006 kl. 10:54

Tack Irene!

Det är utan tvekan den jag hittade! Det största ex:et är i princip identiskt med bilden på undersidan!

Vadan stinkmussling? Hur luktar den? Är det när den blir övermogen eller…?

0

Irene A

12 dec 2006 kl. 11:51

Stinkmusslingens lukt brukar beskrivas som “rutten kål”. Ibland luktar den tydligt, ibland inte alls. Jag vet inte varför, det verkar inte spela någon roll om den är ung eller gammal heller.

0

Bo E

12 dec 2006 kl. 14:29

OK!

Det var i alla fall ingen matsvamp man missade då.

Den växte för övrigt nästan exakt på den plats där jag tidigare hittat ganska mycket av den grå kantarellen.
Hasselskog är miljön.

0

Tina Nordberg

14 dec 2006 kl. 11:51

Den här har jag missat. Vilken vacker bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone