Kollar skillnaden mellan föränderlig tofsskivling och gifthätting. De verkar ruskigt lika i boken, och jag har hittat ett stort bestånd på en stubbe. Tror det är tofsskivling (lövträdsstubbe), hur illa är det om det skulle vara fel?
Några gånger i början av 80-talet plockade jag föränderlig tofsskivling och gjorde en mycket god svampsoppa.
Först efteråt blev jag medveten om gifthättingens existens, vilket innebär att tofsskivlingen nu får vara.
Detta tills jag får chans att säkert, under säker kunskap från annan, se de två svamparna tillsammans och samtidigt.
Låter betryggande. Tips - gifthättingen förekommer inte enbart på synliga stubbar utan även på vedrester i marken. Jag hittar den ofta vid sidan av motionsspår som är belagda med bark. Tills med säker kunskap visar dig så kan du roa dig att med hjälp av förstoringsglas kolla skillnaderna själv. Även fotografera bägge två och ta upp bägge bilderna bredvid varandra på dataskärmen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.