0 470 visningar

7 svar

sjuk av trattisar?

Pia Sonefjord

27 sep 2004 kl. 14:59

Jag och flera med mig har fått rejäla magsmärtor o diarré efter en måltid på trattkantarell. Enl P Holmberg i Nya svampboken händer det i sällsynta fall. Men jag vet åtminstone 3 personer - inkl mig själv - som drabbats. Konstigt nog inte alltid…

0

Eva Åström

27 sep 2004 kl. 15:01

Svampar är hårdsmälta. Se till att de är ordentligt tillagade så minskar du risken för magont.

0

Bo Reyer

27 sep 2004 kl. 15:41

Är du helt säker på att det inte slunkit med en toppig spindelskivling???

0

Annika Eriksson

27 sep 2004 kl. 17:47

Lagom är bäst, så även i svampriket. En del är allergisk mot svamp. Andra tål inte att äta svamp pga att de är hårdsmälta. En del regarar med magsmärtor och diarré, speciellt i början av säsongen innan magen vänjt sig. Inte minst om man har laddat med mycket smör och grädde ex. stuvning så kan det bli lite väl mycket även för de mest luttrade gourmanderna. Men - det kan ju faktiskt vara så att ni tyvärr plockat någon annan art. I så fall så tänk på att ju farligare giftsvamp man ätit, desto längre tid tar det innan smärtorna sätter in. Blir man då ligt efter ett par timmar så är det alltså ett mindre farligt gift. När det gäller den farligt giftiga toppiga giftspindlingen så förorsakar de sällan symptom från magtarmkanalen. Under de första dygnen kan man börja må illa, men det kan även ta mellan 3-7-14 dagar!! Törst, trötthet, muskel- och buksmärtor ont i njurar. Giftet har då hamnat så långt inne i kroppen att det verkligen är fara och färde. Kontenta - var 100% säker på att det är trattisar innan ni fortsätter att äta av det ni plockat.

0

Annika Haglund

28 sep 2004 kl. 15:06

Många glömmer att dra isär varje svampfot för att se att där inte ligger larver. Blir det för många kan man väl må dåligt av det? Sen är endel svampar vita och angripna av några mikroorganismer(?), brukar lukta lite kräks. Jag tror man kan bli magsjuk av dem också.
Annika

0

Pia Sonefjord

28 sep 2004 kl. 17:08

Jag är absolut säker på att inga toppiga giftspindligar kommit med när jag lagar svampen. Är gammal och van svampplockare - har varit ledare för svampkurser och är väldigt noga när jag rensar svampskörden. Så här under hösten så äter vi väldigt mycket svamp av alla de slag och vi har ätit massor av Karljohan, blodriskor, kremlor etc utan magknip. Jag var dessutom den enda i familjen som blev dålig. Det känns märkligt, men jag ska följa rådet i Nya svampboken och koka av trattkantarellerna först, det ska visst hjälpa.

0

Annika Eriksson

28 sep 2004 kl. 17:40

Vore intressant om du kunde återkomma och berätta om kokningen hjälper just dig.

0

Gunilla

28 sep 2004 kl. 20:36

Jag är också nyfiken om kokning kan hjälpa. Min man får otrolig magknip bara 20 min efter måltid med trattantareller där jag har smulat i dom torkade direkt i köttsås eller gryta

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone