Jag skrev tidigare i detta forum att jag hittat tallblodriskor. Nu har jag tittat lite mer bland beskrivningarna och blivit lite mindre säker. Att det är en blodriska är helt säkert, men tall- och granblodriskan är ju extremt lika. De som jag plockade hade kort fot och var ofta lite grönärgade på hatten. Dessutom växte de på mager mark med så gott som endast tall. Ger växtplatsen och omkringliggande vegetation endast fingervisningar, eller kan man oftast lita på dessa uppgifter?
Tacksam för svar.
Det enda du kan lita på är din egen säkerhet och den ska alltid vara 100% när det gäller samtliga artkaraktärer på respektive svamp. Växtplatsen kommer i andra hand, och se svampböckers utbredningskartor som en fingervisning. Det är bra att du blivit mindre säker, desto mer har du nu att lära dig. Ett bra sätt att be någon med dokumenterad kunskap visa dig tall- och granblodriskan, samtidigt, och då peka viktiga skillnader, främst på fötterna. En utmärkande karaktär på tallblodriskans fot är mönstret: tydligt markerade grunda orange gropar på ljus botten. Granblodriskans fot är jämn i färgen. Köp Holmberg/Marklunds bok Nya Svampboken!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.