0 83 visningar

2 svar

Mer om blodriskor

Jörgen Johansson

27 sep 2004 kl. 15:16

Jag skrev tidigare i detta forum att jag hittat tallblodriskor. Nu har jag tittat lite mer bland beskrivningarna och blivit lite mindre säker. Att det är en blodriska är helt säkert, men tall- och granblodriskan är ju extremt lika. De som jag plockade hade kort fot och var ofta lite grönärgade på hatten. Dessutom växte de på mager mark med så gott som endast tall. Ger växtplatsen och omkringliggande vegetation endast fingervisningar, eller kan man oftast lita på dessa uppgifter?
Tacksam för svar.

0

Annika Eriksson

27 sep 2004 kl. 19:09

Det enda du kan lita på är din egen säkerhet och den ska alltid vara 100% när det gäller samtliga artkaraktärer på respektive svamp. Växtplatsen kommer i andra hand, och se svampböckers utbredningskartor som en fingervisning.  Det är bra att du blivit mindre säker, desto mer har du nu att lära dig. Ett bra sätt att be någon med dokumenterad kunskap visa dig tall- och granblodriskan, samtidigt, och då peka viktiga skillnader, främst på fötterna. En utmärkande karaktär på tallblodriskans fot är mönstret: tydligt markerade grunda orange gropar på ljus botten. Granblodriskans fot är jämn i färgen. Köp Holmberg/Marklunds bok Nya Svampboken!

0

Marie

27 sep 2004 kl. 19:12

Ja det kan vara väldigt svårt att skilja dem åt, men min uppfattning är att tallblodriskan känns “stabilare” än granblodriskan, som jag tycker känns “sladdrig” i jämförelse!? ;)
Sen fläckarna på foten som tallblodriskan har är ett bra kännetecken ju…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone