Bland ca 1500 arter skivlingar och soppar antecknade 1980 - 2006 i huvudsakligen Västra Götalands län har dessa noterats mest:
Laccaria laccata 1949 ggr
Amanita rubescens 1750
Micromphale perforans 1642
Mycena galopus 1550
Paxillus involutus 1496
Lactarius thejogalus 1434
Amanita fulva 1369
Boletus edulis 1289
Lactarius rufus 1255
Cortinarius brunneus 1110
men Russula foetens bara 845 ggr
Under perioden gjordes ca 164 000 fyndnoteringar av skivlingar och soppar.
Ett par arter på listan förbryllar mig lite.
Laxskivlingen är utan tvekan mycket vanlig och kan hittas i många olika slags miljöer.
Barrbroskingen är också en art som man så gott som alltid kan kryssa om man befinner sig i skog där det finns gran, dessutom är den långlivad så att den finns där under en lång sommar- och höstsäsong.
Men mjölkhätta - den är visserligen en av de enklare att identifiera i fält, men är den verkligen den vanligaste av hättorna?
Det förvånar mig också att rodnande flugsvamp kommer så högt upp på listan, t.o.m. före röd flugsvamp..? Det tror jag inte att den skulle göra om en liknande inventering gjordes i Norrland.
Laccaria laccata, laxskivling 1949 ggr
Amanita rubescens, rodnande flugsvamp 1750
Micromphale perforans, barrbrosking 1642
Mycena galopus, mjölkhätta 1550
Paxillus involutus, pluggskivling 1496
Lactarius thejogalus, småriska 1434
Amanita fulva, brun kamskivling 1369
Boletus edulis, karljohan 1289
Lactarius rufus, pepparriska 1255
Cortinarius brunneus, umbraspindling 1110
-och jag vet att det gällde Västergötland med omnejd, men är förvånad ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.