Efter tre veckors husarrest p.g.a snö, gick jag upp mot ett berg där det var relativt snöfritt och såg / plockade fina trattkantareller och rökslöjskivlingar. Men det märkligaste var dessa, se bild och som dessutom var i fin form.
Mycket konstigt att de fortfarande är så fräscha när det varit så pass kallt och två, tre dm snö.
Jag har ätit flera taggsvampar som varit lite frostnupna. Det som varit helt genomskinligt har jag skurit bort, men resten har varit helt OK.
Kristina- jag känner igen din desperation och känner med dig. I nästan tjugo år gick jag runt här i mina närskogar och blev mer och mer övertygad om att här inte fanns någon svamp alls. Förra året började jag plötsligt hitta kantareller! Men inga trattisar. I år finns det allt möjligt. Kan det var som i sången om So-lo-la; att skogen måste vänja sig vid en?
Mitt råd är också att leta på närmare håll än du tror, jag hittar SÅ mycket svamp i små skogsdungar, omgivna av bebyggelse och vägar. Igår knipsade jag några liter svarta trumpeter på mitt nya ställe - fullt synlig från en väg. Alla tror väl att “alla andra” letar där och så går ingen där.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.