0 241 visningar

8 svar

Överlevare

Lena M

18 nov 2006 kl. 15:30

Efter tre veckors husarrest p.g.a snö, gick jag upp mot ett berg där det var relativt snöfritt och såg / plockade fina trattkantareller och rökslöjskivlingar. Men det märkligaste var dessa, se bild och som dessutom var i fin form.
Mycket konstigt att de fortfarande är så fräscha när det varit så pass kallt och två, tre dm snö.

0

Salasias

18 nov 2006 kl. 15:34

Och jag har precis kommit hem med ca 30 liter trattkantareller. Hur fina som helst…
Söder om Sthlm - snöfritt! Men blött…

0

Nina A

18 nov 2006 kl. 15:37

Har även jag gjort en liknande upptäckt efter tre dygn av frost och minusgrader.

Kanske de är tåligare än man hittills trott? Eller kanske det finns en tredje mer frosthärdig sort?:)

0

Ingenting...

Salasias

18 nov 2006 kl. 15:42

...skyddar mot frost så bra som snö.

0

Ingenting...

Nina A

18 nov 2006 kl. 15:44

men det är ju det som är så konstigt, detta var vid ett tillfälle innan första snön :)

0

Ingenting...

Evus

18 nov 2006 kl. 16:12

Grattis Lena, vad roligt!!

Eftersom jag vet att du är “Skogstokig” :-) ( vem är inte det förresten)gläds jag med dig nu när du kan knalla ut igen.

0

Ingenting...

Birgitta D

18 nov 2006 kl. 22:20

+Jag hittade också jättefina kantareller nu i veckan blöta men inte slemmiga växande i vattenpölar efter snön. I dag hittade jag dessutom blek taggsvamp som såg ok ut. Tog dem inte eftersom jag misstänker att de kan vara beska efter frost och snö.

0

Ingenting...

Kristina i Lund

18 nov 2006 kl. 22:22

Jag hade plockat dem och ätit råa, tror jag…(desperat) ;)

0

Taggsvamp OK

Nina H, Sthlm norr

18 nov 2006 kl. 22:36

Jag har ätit flera taggsvampar som varit lite frostnupna. Det som varit helt genomskinligt har jag skurit bort, men resten har varit helt OK.
Kristina- jag känner igen din desperation och känner med dig. I nästan tjugo år gick jag runt här i mina närskogar och blev mer och mer övertygad om att här inte fanns någon svamp alls. Förra året började jag plötsligt hitta kantareller! Men inga trattisar. I år finns det allt möjligt. Kan det var som i sången om So-lo-la; att skogen måste vänja sig vid en?
Mitt råd är också att leta på närmare håll än du tror, jag hittar SÅ mycket svamp i små skogsdungar, omgivna av bebyggelse och vägar. Igår knipsade jag några liter svarta trumpeter på mitt nya ställe - fullt synlig från en väg. Alla tror väl att “alla andra” letar där och så går ingen där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone