stenmurklor, finns ingen bättre svamp !! tyvärr har jag aldrig funnit den i danmark, och endast 1 gång i sverige men köpt den ofta och ätit den på restaurang i sverige innan man fick förgiftningsnoja om den !
toppmurklor finns dock här men mitt bästa ställe har grott igen med sly och buskar så där finns inte längre.
jag upplever inte att sandsopp har samma smak, och avgjort inte samma tuggmotstånd. stenmurklan smakar inte likadant om den är plockad i väösterbotten och i sdml. jag gjorde ett enkelt test med personalen på Riksmuseet. vad det gäller canserrisken har jag av livsmedelsverket fått reda på att , äta ett mål murklor i veckan, är inte farligare än att röka 2 cig. om dagen eller att altid jobba i sthlmsluften
På stenmurklan får du nog vänta tills snön töat bort i maj nån gång. Det beror också på hur torrt det är, det behövs ett ordentligt vårregn för att dom ska våga sig upp men sen finns dom under ett par veckor, beroende av väderlek och temperatur. Dom brukar finnas rikligt året efter markberedning är utförd.
någonstans finns det naturligtvis skrivet något om det. Men eftersom det alltid gällt att de farliga gifterna försvinner ut i luften om man torkar sin svamp i rumstemperatur (inte varmare) i 2 månader. jag har gjort så i 45 år och har ännu ej på något sätt känt mej förgiftad, et är klart att alla människor kanske inte klarar den lilla giftrest som blir kvar.
men jag har kvar det mesta av murkelsmaken, inget som följer med vattnet ut. mycket blir kvar vid avkokning också, och då smaken gäller för att vara fettlöslig, så kanske det inte gör så stor skillnad
Fråga på restauranger dom brukar köpa stenmurklor.
http://svampguiden.com/art/visa/Gyromitra_esculenta
Läs mer om murklor här.
Du klas jag har också i många år ätit stuvade stenmurklor (inte alltid så mycket avkokade, när man inte visste bättre) som är jättegott till älgfile, men jag måste erkänna att jag tagit intryck av senaste årens rön och jag rekommenderar dem inte till någon.
de farliga gifterna försvinner med torkning eller avkokning, däremot inte de HEMSKA cancerframkallande ämmnena,
för några år sedan var jag på en träff om svampgifter i Uppsala. med på träffen fanns även folk från livsmedelsverket, så jag passade på att fråga om hur farligt det var, altså inte titta på deras tabeller, utan bad dem förklara folkligt för mej. jag ställde frågan, är ett mål stenmurklor i veckan farligare än att t.ex. röka 2 cigaretter om dagen, eller att altid jobba i sthlmluften. Fick svaret att SÅ farliga är dom inte, sedan är det upp till var å en att besluta hur vi skall göra, jag är inte spec, gifträdd (tror inte att jag är odödlig, utan när det är dax för mej så stryker jag nog med oxå) dessutom så hittar jag inte i södermanland så mycket murklor att det räcker till ett mål i veckan året om
väldigt vackert = ) både svamp och ungdomlighet
Om du har en stund över så lade jag in 3 trådar vetgirigt , en site där man kan testa sina kunskaperom bland annat svamp. Samtidigt kan man anmäla om man upptäcker felaktigheter i svampnamn eller bilder.En del fel finns det..
Jag letade förgäves i trakterna kring Tranås i våras efter murklor men inte förrän jag var med goda vänner till Älvdalen hittade jag en kasse full. Körde med livet som insats till Tranås med dessa i bakluckan (kombibil)i en korg. Nu har jag torkat så att jag kan få ett skrovmål om året i några år. Vi blev inte sjuka av ångorna.
Hejsan Klas!
Hur torkar du dina murklor? I en lägenhet eller? Har själv tänkt torka dem i ladugården (nerlagd) till att börja med, sedan?.............. tid? Suktar efter smaken av “riktiga” murklor. Gudrun gav lite tillbaka. I stormens spår fanns helt sjukt mycket murklor, och hoppas att nästa år ger likadant.
Murklor finns eller har i alla fall funnits i Bohuslän.
Jag har inte plockat själv. Men jag fick för några år sedan murklor av en man som jobbade tillfälligt här i Strömstad. Han kom från Ucklum och jag vet att han sa att han hittat fler här än där nere.
Jodå, de borde finnas i Bohuslän. Vill minnas att Pappsen plockade rikligt när jag var liten och vi tillbringade somrarna i Kämpersvik mellan Fjällbacka och Grebbestad.
Kan oxå tämligen säkert upplysa att de finns runt Öresjö som, om jag inte missminner mig, går en bit in i Bohuslän.
I alle fall är di små liven inte helt ovanliga i Västergötland kring Thn/Vbg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.