0 384 visningar

35 svar

snart kommer de goda

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 18:56

snart kommer de goda murklorna för oss som är modiga nog att äta dem

0

Lena M

18 nov 2006 kl. 19:08

Håller med dig att murklor är gott, men ärligt talat har jag blivit lite restrektiv emot dem. Därför blev jag jätteglad när jag läste att torkade sandsoppar hade samma smak, vilket jag inte upplevde. Kanske att jag tillredde dem fel ?

0

per d

18 nov 2006 kl. 19:16

stenmurklor, finns ingen bättre svamp !! tyvärr har jag aldrig funnit den i danmark, och endast 1 gång i sverige men köpt den ofta och ätit den på restaurang i sverige innan man fick förgiftningsnoja om den !
toppmurklor finns dock här men mitt bästa ställe har grott igen med sly och buskar så där finns inte längre.

0

loppelisa

18 nov 2006 kl. 19:33

jag har aldrig plockat murklor, men är VÄLDIGT intresserad av att lära mig.
berätta gärna var den växer, när den växer.
och vilken sort man säkrast kan plocka.
Jag bor i nordvästra skåne, någon som kan tipsa om ett bra murkelställe?

0

Helena A

18 nov 2006 kl. 19:36

Det såg verkligen gott ut!!!!
Jag tillhör de modiga som både plockar och äter dom.
Ännu är det ju flera månader kvar men det går förhoppningsvis fort.

0

lena

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 19:37

jag upplever inte att sandsopp har samma smak, och avgjort inte samma tuggmotstånd. stenmurklan smakar inte likadant om den är plockad i väösterbotten och i sdml. jag gjorde ett enkelt test med personalen på Riksmuseet. vad det gäller canserrisken har jag av livsmedelsverket fått reda på att , äta ett mål murklor i veckan, är inte farligare än att röka 2 cig. om dagen eller att altid jobba i sthlmsluften

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 19:39

lopplisa. 2 år efter en skogsbrand brukar vara bra, även under rotvältor samt vid skogsmaskinshjulspår. även vid plantering av skog

0

Alf Pallin

18 nov 2006 kl. 19:39

Om du menar stenmurklorna så är dom redan här, finns torkade i mitt skafferi.Har ätit dom sedan jag var barn, nyttigt eller ej, jag har stoppat i mig mycket annat onyttigt också, men det är nog bäst att för säkerhets skull inte uppmana andra att äta stenmurkla.

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 19:48

jag har fullt med torkade ja me

0

Helena A

18 nov 2006 kl. 19:49

Jag också........antagligen flera års behov.
Men jag vet ju att i vår kommer jag att plocka igen.

0

Göran H

18 nov 2006 kl. 20:03

Och nu till väsentligheterna. Klas, varför är texten på burken med Falcon-öl spegelvänd? Texten på Norrlands Guld är däremot “rättvänd”. Är det så att texten Norrlands Guld är tryckt på baksidan av glaset?

0

Gunhild

18 nov 2006 kl. 20:55

Så här såg dom ut på tallhygget i våras nu ligger dom avkokade i min frys. Jag plockar lite för att ge bort till goda vänner som fortfarande envisas med att äta dem. Ni avkokar väl murklorna även fast dom är torkade?

0

Helena A

18 nov 2006 kl. 21:01

Jadå, jag kokar av de torkade en gång innan jag äter dom

0

Grethe F

18 nov 2006 kl. 21:50

jag undrar hur många år efter att skogen har fälts måste man venta för att hitta murklor

0

Kristina i Lund

18 nov 2006 kl. 22:01

Åhh! Stenmurklor åt jag som barn!!! Gu´va´gott!

0

snart kommer de goda, Göran

Kristina i Lund

18 nov 2006 kl. 22:03

Jag tycker att det ser ut, som om texten är tryckt på “baksidan” (var den nu är?) av glaset. Så hela bilden är nog spegelvänd.

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 22:31

göran texten norrlands guld finns på glaset, jag skulle aldrig köpa det ölet

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 22:33

gunhild, varför skalll man koka bort den goda smaken, vid torkning försvinner det mesta av de farliga gifterna

0

Torka bort giftet?

Gunhild

19 nov 2006 kl. 11:35

Vad har du för belägg för det klas? Har man mätt det på nåt sätt eller? För mig tycks det som om bara vattnet försvinner vid torkning.

0

Nina A

19 nov 2006 kl. 13:40

Nu blir jag nyfiken som den svampnovis jag är!
Ungefär när kommer dom?
Är det svårt att skilja de ätliga från de oätliga?

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 13:58

På stenmurklan får du nog vänta tills snön töat bort i maj nån gång. Det beror också på hur torrt det är, det behövs ett ordentligt vårregn för att dom ska våga sig upp men sen finns dom under ett par veckor, beroende av väderlek och temperatur. Dom brukar finnas rikligt året efter markberedning är utförd.

0

Gunhild

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 14:10

någonstans finns det naturligtvis skrivet något om det. Men eftersom det alltid gällt att de farliga gifterna försvinner ut i luften om man torkar sin svamp i rumstemperatur (inte varmare) i 2 månader. jag har gjort så i 45 år och har ännu ej på något sätt känt mej förgiftad, et är klart att alla människor kanske inte klarar den lilla giftrest som blir kvar.

men jag har kvar det mesta av murkelsmaken, inget som följer med vattnet ut. mycket blir kvar vid avkokning också, och då smaken gäller för att vara fettlöslig, så kanske det inte gör så stor skillnad

0

finns inte i bohuslän ?

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 14:19

Jag har inte sett någon som helst murkla här i Bohuslän. Är det helt enkelt så att dom inte finns här ?
Har dock 8 kg torkad stenmurkla med mig från Norr så jag klarar mig ett tag…

0

Helene

19 nov 2006 kl. 15:07

har hittat massor av murklor, men vill inte äta dom själva. Var/hur kan man sälja dom? Har ej plockat dom ennu…

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 15:45

Fråga på restauranger dom brukar köpa stenmurklor.
http://svampguiden.com/art/visa/Gyromitra_esculenta
Läs mer om murklor här.
Du klas jag har också i många år ätit stuvade stenmurklor (inte alltid så mycket avkokade, när man inte visste bättre) som är jättegott till älgfile, men jag måste erkänna att jag tagit intryck av senaste årens rön och jag rekommenderar dem inte till någon.

0

gunhild

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 15:56

de farliga gifterna försvinner med torkning eller avkokning, däremot inte de HEMSKA cancerframkallande ämmnena,
för några år sedan var jag på en träff om svampgifter i Uppsala. med på träffen fanns även folk från livsmedelsverket, så jag passade på att fråga om hur farligt det var, altså inte titta på deras tabeller, utan bad dem förklara folkligt för mej. jag ställde frågan, är ett mål stenmurklor i veckan farligare än att t.ex. röka 2 cigaretter om dagen, eller att altid jobba i sthlmluften. Fick svaret att SÅ farliga är dom inte, sedan är det upp till var å en att besluta hur vi skall göra, jag är inte spec, gifträdd (tror inte att jag är odödlig, utan när det är dax för mej så stryker jag nog med oxå) dessutom så hittar jag inte i södermanland så mycket murklor att det räcker till ett mål i veckan året om

0

klas...vad plockar....

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 16:01

...du till vänster på din hemsida ?

0

klas...vad plockar....

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 16:55

jag tror att det är föränderlig tofsskivling (stubbskivling) det var så länge sedan bilden togs av en Aftonbladet fotograf, då var jag ung och vacker, nu är jag bara och

0

per d

19 nov 2006 kl. 16:59

helene ! har du inte plockat dem ännu, då är de nog förstörda !

0

klas...vad plockar....

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 16:59

väldigt vackert = ) både svamp och ungdomlighet

Om du har en stund över så lade jag in 3 trådar vetgirigt , en site där man kan testa sina kunskaperom bland annat svamp. Samtidigt kan man anmäla om man upptäcker felaktigheter i svampnamn eller bilder.En del fel finns det..

0

klas...vad plockar....

Birgitta D

19 nov 2006 kl. 19:34

Jag letade förgäves i trakterna kring Tranås i våras efter murklor men inte förrän jag var med goda vänner till Älvdalen hittade jag en kasse full. Körde med livet som insats till Tranås med dessa i bakluckan (kombibil)i en korg. Nu har jag torkat så att jag kan få ett skrovmål om året i några år. Vi blev inte sjuka av ångorna.

0

ELd

19 nov 2006 kl. 21:35

Hejsan Klas!
Hur torkar du dina murklor? I en lägenhet eller? Har själv tänkt torka dem i ladugården (nerlagd) till att börja med, sedan?.............. tid?  Suktar efter smaken av “riktiga” murklor. Gudrun gav lite tillbaka. I stormens spår fanns helt sjukt mycket murklor, och hoppas att nästa år ger likadant.

0

Murklor i Bohuslän

Lena i Strömstad

19 nov 2006 kl. 21:41

Murklor finns eller har i alla fall funnits i Bohuslän.
Jag har inte plockat själv. Men jag fick för några år sedan murklor av en man som jobbade tillfälligt här i Strömstad. Han kom från Ucklum och jag vet att han sa att han hittat fler här än där nere.

0

Birgitta F

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 21:49

Jodå, de borde finnas i Bohuslän. Vill minnas att Pappsen plockade rikligt när jag var liten och vi tillbringade somrarna i Kämpersvik mellan Fjällbacka och Grebbestad.
Kan oxå tämligen säkert upplysa att de finns runt Öresjö som, om jag inte missminner mig, går en bit in i Bohuslän.
I alle fall är di små liven inte helt ovanliga i Västergötland kring Thn/Vbg.

0

Murklor i Bohuslän

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 21:53

Tack Lena och Kapten Hammock , då får man leta upp något gammalt hygge , i norr var tiden slutet på Maj , när är det dags här nere ?

0

ELd

19 nov 2006 kl. 22:00

Glömde att tillägga att i Småland var de helt perfekta den 7:de maj, murklorna alltså!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone