0 361 visningar

8 svar

Vilken ticka 18 nov ?

Alf Pallin

18 nov 2006 kl. 19:16

Vilken ticka kan det här vara, bild 1 och 2 växte på mycket murken granrot, sotticka???
På bild 3 kanske gullticka, växte på gran.

0

Irene A

18 nov 2006 kl. 21:39

Jag skulle tro att den sista är knölticka. Det som syns längre ner på lågan ser ut som typiska maskätna rester av gamla knöltickor.

Den första var värre, tycker jag. På gran borde det vara vedticka, men både över- och undersida ser egentligen alldeles för släta ut..

0

Alf Pallin

18 nov 2006 kl. 22:25

OK för knölticka, med den andra? Har kollat i bok och tycker inte att det stämmer med vedticka, den jag hittat är ju ganska slät både på över och undersidan som du skriver.Det fanns också några till av samma på en stubbe längre bort. Storleken ca 12 ggr 10 cm och ca 3 cm tjock.

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 22:29

är den hård och brun i köttet?

0

Alf Pallin

18 nov 2006 kl. 22:41

Svar till Klas, tog faktiskt hem en svamp eftersom där fanns flera, den är brun i köttet och hård som att tälja i ved.Försöker mig på med närbilder av genomskärning.

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 22:44

det bör vara granticka Phellinus chrysoloma

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 22:47

det kan vara vedticka också, bästa svaret om den mikroskopieras

0

Alf Pallin

18 nov 2006 kl. 22:54

Klas, går det att spara tickan tills jag hittar någon som kan hjälpa till med mikroskopering?

0

klas jaederfeldt

18 nov 2006 kl. 23:04

ja då det är bara att torka en liten bit av den (porlagret)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone