Här finns många frågor av typen “gissa svampen” vilket är jätteroligt! Jag skulle även vara intresserad av det omvända, dvs få veta var man kan hitta ovanliga/underliga svampar(inte för att plocka, utan just titta på) Fågelskådare har väl sådan information sinsemellan? Jag kanske trampar in på ett heligt område här utan att veta om det…´
Själv skulle jag vilja se tex jordstjärnor och brödkorgssvampar just för att de ser så udda ut, men jag vet inte ens om de växer i mellansverige. Kan nån hjälpa?
Innebär det alltså att de är vanligast i trädgårdar (välskötta el vildvuxna)? Kräver brödkorgssvamp fruktträd? Fast leta runt i trädgårdar lät lite vanskligt, eller hur? Finns det nån som har en mindre “olaglig” =) fyndplats, eller tips om i vilken typ av områden som är lämpliga att leta i. Jag menar inte adresser utan mera som: “leta i blandskog med asp och al på högre höjder tex berg, i framförallt Småland”. Är man van kantarellplockare så vet man ju ganska detaljerat var man kan leta, utan att avslöja exakta platser. Det måste vara likadant med många arter. Informationen man får i svampböcker är oftast så vag. Här på sidan finns ju rapporterna att titta i, vilket ger en god vägledning, men man kan få söka ganska länge för att finna just en speciell svamp.
du hittar lättast överblommade jordstjärnor (skrollor) på våren, sedan kan du söka upp samma ställe på senhösten det finns jordstjärnor som trivs i barrskog, andra i ädellövskog, en del hittar du under syrensnår eller på soptippar, du kanske hittar något spännande här http://www2.nrm.se/kbo/krypt/jordstj/welcome.html.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.