0 260 visningar

7 svar

Omvänd fråga

Vickis

18 nov 2006 kl. 19:44

Här finns många frågor av typen “gissa svampen” vilket är jätteroligt! Jag skulle även vara intresserad av det omvända, dvs få veta var man kan hitta ovanliga/underliga svampar(inte för att plocka, utan just titta på) Fågelskådare har väl sådan information sinsemellan? Jag kanske trampar in på ett heligt område här utan att veta om det…´
Själv skulle jag vilja se tex jordstjärnor och brödkorgssvampar just för att de ser så udda ut, men jag vet inte ens om de växer i mellansverige. Kan nån hjälpa?

0

Helena A

18 nov 2006 kl. 19:48

Brödkorgsvamp har jag under ett äppleträd på tomten.
Jordstjärna såg jag tidigare i somras i centrala Eskilstuna

0

Lena M

18 nov 2006 kl. 20:05

Vickis, jag håller med dig, vill också se jordstjärnor, brödkorgssvampar. Var bor du jag bor i Gästrikland.

0

Vickis

18 nov 2006 kl. 20:07

Innebär det alltså att de är vanligast i trädgårdar (välskötta el vildvuxna)? Kräver brödkorgssvamp fruktträd? Fast leta runt i trädgårdar lät lite vanskligt, eller hur? Finns det nån som har en mindre “olaglig” =) fyndplats, eller tips om i vilken typ av områden som är lämpliga att leta i. Jag menar inte adresser utan mera som: “leta i blandskog med asp och al på högre höjder tex berg, i framförallt Småland”. Är man van kantarellplockare så vet man ju ganska detaljerat var man kan leta, utan att avslöja exakta platser. Det måste vara likadant med många arter. Informationen man får i svampböcker är oftast så vag. Här på sidan finns ju rapporterna att titta i, vilket ger en god vägledning, men man kan få söka ganska länge för att finna just en speciell svamp.

0

Vickis

18 nov 2006 kl. 20:10

Jag bor i Smedjebacken, södra Dalarna med mest tall/granplanterings-marker(väldigt konstruerad svenska)växandes i stenig, bergig terräng.

0

Pedal

18 nov 2006 kl. 20:12

Brödkorgsvamp har jag sett ett par gånger, då har den vuxit där det har tippats flis.
Jordstjärnor har vi massor av här på Öland

0

per d

18 nov 2006 kl. 22:06

jordstjärna såg jag för första gången någonsin för 2 veckor sedan i mölleparken i aalborg precis bakom de franska kastanjeträden.

0

Vickis

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 14:42

du hittar lättast överblommade jordstjärnor (skrollor) på våren, sedan kan du söka upp samma ställe på senhösten det finns jordstjärnor som trivs i barrskog, andra i ädellövskog, en del hittar du under syrensnår eller på soptippar, du kanske hittar något spännande här http://www2.nrm.se/kbo/krypt/jordstj/welcome.html.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone