0 447 visningar

24 svar

Varför plockar ni svamp

loppelisa

19 nov 2006 kl. 00:01

Är det själva letandet som är det bästa?Det tycker jag, jag är så förväntansfull när jag ska ut på ett nytt ställe.

Är det känslan av att hitta de vackra svamparna, Jag blir alldeles knäpp när jag hittar ett bra kantarellställe, och kan vara lycklig flera dagar efter.

Tycker ni att rensning och goda rätter är det bästa, hos mig kan svampem ligga orensad ett par dagar

Är det naturupplevelsen som lockar?
Att ljudlöst få bara vara?

Jag tycker nog att det bästa är att leta och att hitta, det ger mig en sådan kick, för mig är det ren och skär lycka när det lyser gult, och jag vet att det är bara jag som har hittat detta ställe

0

Tina Nordberg

19 nov 2006 kl. 01:24

Hej,
En   blandning av alla delar du nämde.Men när föråden är fyllda tar spänningen vid. Natur upplevelsen o friheten o inspiration till arbetet kommer på köpet.Kantareller hör inte till mina favoriter, ändå blir jag lika barnsligt förtjust när jag finner dem.Att gå ut i skogen är att ladda batterierna.

0

per d

19 nov 2006 kl. 10:31

vi plockar svamp för att vi har jagt och samlande nedärvt i generna sedan 1000 tals år. likaså är intresset för naturen också nedärvt, att vistas i naturen är ju mer naturligt än att sitta vid en dator om man ser några 1000 årtillbaka. märkligare än så är det inte.
däremot tycker jag det är märkligt att loppelisa inte rensar sin svamp direkt när hon kommer hem, tyder på en viss lättja inför bytet och med den inställningen hade du inte överlevt för 2000 år sedan.

0

Karin Z, Västerås

19 nov 2006 kl. 11:18

Tidigare har återhämtning varit främsta orsaken till att jag tillbringar timmar i skogen. Finns inget bättre sätt att tanka batterierna. Tyvärr är min bästa “rekreationsskog” borta. Uppäten av skogsmaskiner. Det går inte att jämföra avslappningen av att gå i en skog som man känner lika bra som sin egen ficka med att gå i en helt okänd skog. (GPS av tomten?)Av den anledningen är själva plockandet i år (och kanske framöver) en lika stor del av promenaden. Måste ju säga att det ger en otrolig tillfrdsställelse att ge bort svamp till någon som inte vågar plocka annat än gul kantarell eller helt enkelt inte har möjlighet att ta sig ut! Dessutom är julklapparna räddade i år! Billigt dessutom att skicka torkad svamp i brev. Det väger ju nästan ingenting.

0

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 11:53

Jag plockar bara lite svamp (om man med svamp menar matsvamp). om jag råkar gå förbi något som min hustru och jag gillar så tar jag den, annars så får kantareller å trattkantareller å annat krafs vara i fred för mej, så jag är nog ingen konkurent till er i skogen.

Jag är en artjägare, det roligaste med svamp för mej är att lära mej nya arter, plåta dem, som framtida minnen. De som jag tycker är roligast att hitta är jordstjärnor, vedväxande svamp och sådana som är sällsynta.

Galen, ja visst, men då är fågelskådarna det också, dom äter inte heller upp fåglarna

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 12:03

Ja det är nog “urmänniskan” i mig som gör att jag plockar svamp, hjortron, blåbär, hallon och lingon och fiskar och fyller frysen även med fisk och älgkött inför vintern. Jag håller med klas jag är nog också en artjägare som alltid kollar efter nya svampar och jag har mitt intresse för vedlevande svampar gemensamt med honom. Jag har haft stor glädje av hans Tickbok.
Brukar alltid ha med en burk torkad svamp eller nån sylt till mina vänner som inte själv plockar ur naturens skafferi.
Nu har jag ju också upptäckt forumet så däe hoppas jag nästa säsong få svar på mina frågetecken.

0

Varför plockar ni svamp klas jordstjärna

per d

19 nov 2006 kl. 12:09

klas, hur ovanlig är egentligen jordstjärnan ?

0

klas jaederfeldt

19 nov 2006 kl. 12:32

alla jordstjärnor räknas som ovanliga, och en del av dem är sällsynta till mycket sällsynta

0

per d

19 nov 2006 kl. 12:33

ok skall ut nu och se om där kommit nya där jag fann några för 2 veckor sedan !

0

Kristina i Lund

19 nov 2006 kl. 13:08

För att äta och njuta av den. Plus skogsluften!

0

Helena A

19 nov 2006 kl. 13:51

Först och främst ett brinnande intresse för att vistas i naturen.
Så ekorren i mej som gör att jag plockar det mesta som går i skogen.
Alltså både svamp och bär. Sen har det blivit en del annat också från det naturen ger. Men jakt och fiske överlåter jag till andra.

0

Charina Halland

19 nov 2006 kl. 17:25

Jag plockar svamp av samma anledning som jag jagar o fiskar.
Naturupplevelsen o resan mot målet, skottet, nappet o fyndet.
Skogen, stillheten, dofterna, ensamheten.
Sedan kommer tillagningen av det ev bytet..
O till sist, MÅLTIDEN!!!!
För mig kan en fantastisk måltid vara i det närmaste en erotiskt upplevelse.

0

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 17:51

Och där fick vi en bra sammanfattning Charina = )
dessutom känner man sig otroligt rik med att titta på sina infrysta/tillvaratagna skördar.
Min rikedom just nu består i dagens skörd på köksbänken:
1, 5 liter trattkantarell , 1 liter rökslöjskivling och 1/2 liter frostvaxing.Jag blir glad varje gång jag går förbi = )

0

Nina A

19 nov 2006 kl. 18:04

Åh det är så mycket!
Naturupplevelsen och känslan!Har upptäckt att alla mina sinnen skärpts!Det glädjer mig mycket
att höra fåglar gnata, se ekorrar och hitta spår Känna doften av murken ved eller se hur daggdropparna glittrar i solen :)

För mig är letandet och hittandet det roligaste, att smyga genom snår och buskar för att sedan snubbla över en stor svampfamilj ingen hittat tidigare!

Och så självklart så finns det en inre ekorre också. Som känner stor tillfredställelse av att se en knökfull frys med svamp och bär :)

0

cicki T Belgien

19 nov 2006 kl. 18:32

Förena nytta med nöje! Och ibland komma hem med positiva överraskningar. Idag hittade jag faktiskt fortfarande unga fräscha exemplar av stolt fjällskivling, otroligt!

0

Birgitta D

19 nov 2006 kl. 19:47

Det är så mycket mer spännande att gå i skogen när ma har något att leta efter. Dessutom har svampletandet gett så mycket mer av naturen. Min man sa häromdagen när jag spanade högt upp i trädtopparna att svamp växer på marken (letade tallar). Där fick jag från en tidigare anställd på miljöenheten som jag tidigare kritiserat för att kolla lavar på träden istället för att leta svamp.

0

Lena M

19 nov 2006 kl. 20:34

Därför att det är gott och för att det är så härligt att strosa runt i skogen. Man vet aldrig vad som döljer sig bak nästa krök eller kulle och tiden bara rinner iväg.Avkopplande, avstressande och givande !

0

Salasias

19 nov 2006 kl. 21:12

Avkopplande, avstressande och renande för själen.

0

Lena i Strömstad

19 nov 2006 kl. 21:24

För mig är själva letandet det bästa. Jag kan t.o.m. bli lite uttråkad när jag hittar stora flockar svamp.
Men jag plockar ändå allt jag hittar.
Rensandet är inte så kul och visst är det gott att äta svamp men det slår inte känslan när man letar efter dom.

0

Olle

19 nov 2006 kl. 21:46

Jag går i skogen för att koppla av det stressiga kontorsjobb jag har.
Hittar jag ingen svamp är det lika kul ändå att få gå i egna tankar och inte tänka på jobbet.

Jag har samma inställning till att fiska.
Bara ta det lungt och vara med min familj, sen är det kul om min son hittar svamp/får fisk.
Då vill han följa med nästa gång också.

Jag är väl inte direkt på jakt efter nya arter, men försöker att lära mig någon ny ibland, ivrigt påhejad av min underbara fru som till skillnad mot mig tycker om att hitta och plocka mängder och testar gärna nya arter när de inkörda tryter.

0

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 21:58

Håller med er allihop, det finns otaliga anledningar.
Frågan är väl snarare varför så många INTE plockar svamp,

0

Nina A

19 nov 2006 kl. 22:27

För att vi som plockar är så bra på att gömma svampen _och_ smyga runt obemärkta kanske?

om fler visste hur nära inpå de har goda ätliga svampar*hehe*

Låt de leva i ovisshet säger jag!

Här i Väsby finns det gott om folk på skogsslingo om veckorna/helgerna, man kan inte gå vilse det är bara att navigera efter barnvagnsgnisslet och löpflåset *s*

0

Olle

19 nov 2006 kl. 22:30

Jag antar att alla har sitt sätt att koppla av.
Jag skulle tex. aldrig köpa en båt.
Jag gillar inte tanken att vara på öppet vatten. (Jag kan simma)

Skulle tro att de finns de som inte gilla att gå i skogen för alla kryp.
Men deras åsikt lär vi inte få höra, för de surfar nog inte hit!

0

Susanne E

19 nov 2006 kl. 23:20

Plockar svamp gör jag för att det är gott att äta. Att gå i skog och mark och ta reda på vad om växer är jag uppväxt med. Sedan är jag lite vetgirig och vill lära mig fler och fler, eftersom jag vet att jag säkert går förbi svamp som mer kunniga skulle plockat. Det är kul när man lär sig en ny, då vaknar jägaren i mig.

Sedan är det den avkoppland biten. I skogen får jag både motion och meditation. Där kläcker jag också ofta nya projekt att jobba med. Skogen gör nytta på många sätt.

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 16:06

Javisst är det många samverkande orsaker…arv, miljö och allt sånt.
Är uppväxt med bärplockande och kantarellplockande föräldrar och började redan i 10-årsåldern bli nyfiken på dedär svamparna som man aldrig brydde sig om, så det blev att gå till biblioteket och låna svampböcker!

På den vägen blev det och nu gäller Svampguiden!
Bästa forumet nånsin för mig!

Att gå i skogen är ett bra sätt att hålla kroppen i någorlunda kondition oxå!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone