Tänk vad lite ljus kan göra för en bild.
Jag är en ljusjägare :)Men ibland vill inte kameran samarbeta.
Den stängde av sig mellan bild 1 o 2.Alltså fick jag vänta medan den startade upp igen, då va solen o moln igen…. *muttrar*
Går i kamerabytartankar..
Haha, där har jag nog firat midsommar några gånger.
Har oxå svårt att förstå att folk är så fascinerade av havet, men är inte heller någon insjöentusiast.
Håller med Falstaff Fakir:
“Vatten är ett farligt gift,
vilket omger Visby Stift.”
Är en riktig skogsnörd, kanske typisk svampplockare?
Varför havet är bättre än insjön
1 För att det är klart rent vatten (rent är relativt, men det går att se botten i alla fall)
2 För att man slipper dy som sipprar upp mellan tårna
3 För att man kan plocka snäckor och fiska småräkor med barnen.
4 För att det är salt
5 För att det är vilt och vackert!
6 För att man kan segla hur långt som helst (nästan…)
7 För att det blir så höga vågor
8 För att havsluften är så frisk
9 För att blicken når horisonten och ger en frihetskänsla (ett tag i alla fall)
10 För att det är barndomsminnen
Därför är det så härligt att få titta på Charinas bilder! :)
Varför skogen är bättre än havet:
1. Kantareller
2. Sotvaxing
3. Carl Johan
4. Blodriska
5. Trattisar
6. Rimskivling
7. Smörsopp
8. Blodsopp
9. Citronslemskivling
10. Flytväst behövs bara vid ovanligt kraftig nederbörd
(Ja, jag vet, nu kommer du dragandes med hummer, hälleflundra, nyfångad makrill och burfångade havkräftor o.s.v. Och visst är man benägen att böja sig då, men likväl, i skogen slipper man dryga sail-bums…)
Gärna! Kan man hyra kanoter eller?
Varför jag frågar är för att jag åker oftast runt sjön. Börjar från Lilla Vrå hållet ner mot badplatsen som är utmärkt på kartan, förbi Stättared ner mot Björkholm o sedan tillbaka mot Veddige.
Vi har börjat våra svampturer där i de skogarna när jag var liten. Min far tog då en ryggsäck o klippte hål i den så att det blev som en sele han bar runt mig på, syrran kunde säkert gå för hon är äldre. Sedan gick de i skogen o plockade svamp o på den tiden hade de med sig en grön termos med kork som lock om du kommer i håg?
Vid ett tillfälle gick termosen sönder innuti och den ligger än i dag nertryck under en bergsskreva där mitt i skogen:) Orörd av djur o människor!
Jag är i dag 41 år så det är några år!
Då min mor inte är i livet längre, borta sedan 20 år, så säger vi alltid att vi ska åka till termosen när vi pratar om Horred! Känns bra o bra med svamp i de trakterna…o fint att bada!
Detta är långt från havet men ett underbart ställe där jag brukar lura öringen. Runt tjärnen hittar jag dom allra första kremlorna röda och gula bland hjortronkarten och där såg jag min första björn, som tur var på motsatta sidan från där jag fiskade. (vi for snabbt åt varsitt håll)
Första bilden på badsjön var helt fantastisk med den fina dimman långt därute!
Är det en såpass stor skogssjö i Småland(?).
Vackert är det med sjöar!
Jag är uppväxt vid Hjälmaren och tycker gott och väl att man kan kombinera de flesta naturupplevelser med svampplockning!
Kanske förutom just att bada då...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.