Det växer relativt mycket av den nu, och det skulle vara spännande att använda den.
Tyvärr blev jag osäker efter att ha plockat av en tuva på en stubbe. Bredvid stubben och mitt uppe på den fanns några till, och jag plockade dem men upptäckte att en av de på toppen av stubben inte hade mörk “rökslöja” utan snarare en blek lite luden kant.
Tänkte omedelbart på förväxlingsrisk med gifthätting.
När jag kom hem kunde jag dock inte hitta de tre (3) exemplar som jag var tveksam till och därför kastade jag hela skörden av dessa ocvh sparade endast trattkantareller, vanlig kantarell och taggsvamp.
Var det fegt och dumt tycker ni?`
Hur skiljer man dessa på tillförlitligt sätt?
Nej Bo man skall vara försiktig, men foten på rökslöjskivlingen är brunröd utom längst upp där den är ljus och skivorna går mot grått, åtminstone när de växt till sig. Sedan skall den smaka gröna ärter som rå, vilket jag inte upplever, åt den för första gången igår och tyckte den var mycket god.Gå ut på Google och titta eller i en bra svampbok.
Finns bara ett sätt och det är att tugga på en bit rå. Smaken av råa gröna ärtor är omöjlig att missta sig på.
Innan jag blev så modig försökte jag med att titta på dom och skära i sär dom osv utan att känna att jag hade koll. Tror också att det blev en ganska lång tråd om detta. Numera tuggar jag alltid på dessa direkt i skogen för att säkerställa identitet.
Tråden där jag vände ut och in på dom utan att smaka hette:“Förväxling”
Jodå jag har läst och tittat på dem men blir ändå osäker ute på fältet!
Det var så att tre stycken saknade den grå “rökslöjan” men jag tyckte inte de smakade annorlunda eller i övrigt var olika. Förutom ingen eller en mycket ljus “slöja”.
Är inte heller så duktig på det där med gröna ärtor. Lite grönsaksaktig kan man väl beskriva smaken, men mest tyckte jag de smakade jord eller murken ved.
Intressant att du börjat äta dem och är säker på din sak, därför kanske du har nåt knep att identifiera dem, tänkte jag.
Det är alltså väldigt unga ex. som jag tvekat inför så skivorna hade inte blivit grå heller.
En bra bild på väldigt unga exemplar har du här.
Jag har väldigt dålig känsla för smak i och med att jag är rökare , har dessutom varit förkyld hela hösten, jag tuggar på en rätt stor bit , låter den vandra i munnen och vips finns smaken bara där.Fast då måste jag också tillstå att råa gröna ärtor direkt ur trädgårdslandet är en favorit , så det kan vara en av anledningarna till att jag så snabbt känner igen smaken. Du får väl köpa ospritade ärtor på affären och tugga på dom först.
Tack Birgitta!
Både bild och beskrivning stämmer, fast jag tycker det är riskabelt att plocka ensamväxande unga exemplar.
Kan det inte vara så att gifthättingar kan växa i samma miljöer fast de inte är tuvade på det sätt som rökslöjskivlingen ofta är? Då blir det ju så att man försöker vara extra försiktig och hellre kastar dem än chansar.
Naturligtvis vore det bästa att sålla dem redan i skogen, då tydligen “rökslöjorna” kan försvinna efter att ha legat nån timme och skumpat bland andra svampar!
Vad gäller smaken kan jag hålla med om att vissa ex. smakar ärtor fast t o m i samma tuva kan det finnas ex. som smakar så mycket jord / ved att den smaken tar överhand och sen är det svårt att specificera varje nytt friväxande fynd.
... i alla fall de jag sett “live” känns nästan helt omöjliga att förväxla med föränderlig tofsskivling eller rökslöjskivling. Dom är mycket mer klocklika och väldigt tunn-väggiga + att foten nästan “känns” lika långstrimmig som den ser ut. En storlekmässigt i jämförelse tunnare och mindre svamp.
Nej då , då får jag ju inte steka något senare. Men jag provsmakar en på varje stubbe , dvs en på varje bestånd. Ibland om beståndet är vildvuxet så tar jag någon mer tugga. Som jag skrev tidigare så spottar jag också ut det jag provsmakat.Men vad gäller rökslöjorna har jag så lust att svälja… = )
Jodå så där ser de ut fast du har skurit av nedre delen av foten som är brunare och har mer struktur, så jag blir osäker när det talas om “strimmig fot” hos gifthätting t ex.
Nu är jag tämligen säker på att det trots allt var rökslöjskivling jag kastade, men ännu har ingen bekräftat huruvida “slöjan” kan vara ljus eller vit på riktigt unga ex.
OK!
Då är jag 100% säker!
Tack allihop som hjälpt till att skingra “rökridåerna” runt slöjskivlingen!
I mina svampböcker därhemma finns tyvärr bara vit slöjskivling och svavelgul slöjskivling, så jag ville vänta till jag kom åt Svampguiden!
Om frosten inte biter till nu så blir det kanske fler!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.