0 283 visningar

12 svar

Dagens bildskörd

Irene A

19 nov 2006 kl. 17:08

Hade hoppats på sol under dagens utflykt, men den höll sig envist bakom molnen, så det blev inte så lätt att ta bilder. Så här blev de i alla fall:

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 17:12

Vinterskivlingarna var små men många. Hade inget att plocka i, och jag föredrog att behålla mössan på, så de fick bli kvar på tillväxt.

På den andra bilden finns en art som fanns i stora mängder bland löv och ris på marken, men jag har aldrig sett dem klättra i träd.

0

Lena M

19 nov 2006 kl. 17:20

Berätta vad du har fångat med kameran !

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 17:24

Jag tänkte att ni skulle få gissa lite först!

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 17:25

Är det lilamussling?

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 17:30

Lilamussling, snurrkrös och rosentratting eller geletratting
Vilda gissningar från mig.
Du Irene solen la vi beslag på i Umetrakten men bara en liten stund.

0

Lena M

19 nov 2006 kl. 17:50

Det var lättare sagt än gjort, har aldrig sett dessa arter, så jag väntar på att någon kommer med svaren framöver.

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 18:03

Bra gissningar, Gunhild! Vad tror du om trädklättraren då?

Lilamusslingen borde vara lilamussling trots att den har lite för breda sporer, 3 my istället för 2 my som anges i alla beskrivningar jag hittar.

Lite sol idag var er väl unt, tycker jag. Härnere vid kusten är snön nästan helt försvunnen efter en veckas plusgrader och fredagens heldagsregn. Jag är så nöjd med det.

0

Trädklättrare

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 18:16

någon pipblubba tror jag även kallad “tradkolle” på polska tror jag = ) macrotyphula fistulosa

eller släkting till denna:
http://www.natuureducatie.nl/zwamfotos/macrotyph_fist_1.jpg
vad det nu kan vara…

0

Gunhild

19 nov 2006 kl. 18:41

Pipklubbsvamp har jag aldrig sett kan det vara en sån?

0

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 19:20

Bild 2 snurrkrös. bild 3 geletratting. bild 5 spadmurkla?

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 19:43

Gunhild och Birgitta tog dem direkt:
lilamussling, Panellus ringens
snurrkrös, Exidia recisa
gelétratting, Tremiscus helvelloides
(vinterskivling förstås)
och
pipklubbsvamp, Clavariadelphus fistulosus (Macrotyphula fistulosa)

Gunhild, har du hittat gelétratting i trakten någon gång?

0

Geletratting Irene

Gunhild

19 nov 2006 kl. 22:04

har jag aldrig hittat, men jag ska hålla ögonen öppna. Jag tog den på en bild ur boken när jag letade på gele.
Däremot snurrkrös och lilamussling tillsammans så dom kände jag igen direkt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone