0 349 visningar

23 svar

Massor av svamp, bildskörd

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 18:52

Hej på er, visst finns det svamp. Här kommer några av dagens bildskörd, ni får gärna namnge dom, tror att jag har listat ut alla utom på sista bilden.

0

Tre till.

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 18:53

Här kommer flera.

0

Och tre till.

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 18:55

Dom sista tre för nu.

0

Och tre till.

Kristina i Lund

19 nov 2006 kl. 19:01

Tjusiga allihop!

0

Och tre till.

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 19:05

Bild 1 . Rökslöjskivling tror jag

0

Tre till.

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 19:06

Bild 2 . Gullkrös eller hur det nu var

0

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 19:07

Bild 3 . Vedmussling tror jag

0

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 21:24

Jag är inte säker på det här, men tror att svamparna är följande f.o.m bild 1 Trattkantarell, Mjukskinn växer på asp, vedmussling, zonticka, gullkrös, vårtplätt, gul flamskivling, sälgticka, ?? på björk.Rätta gärna till felaktiga.

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 21:55

Här är mina förslag:

trattkantarell
purpurskinn
vedmussling

zonticka
gullkrös
pappersgröppa (och vårtplätt)

rökslöjskivling (ser ut att växa på gran?)
björkeldticka (Phellinus lundellii)
svedticka

0

Till Irene.

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 22:14

Här kommer två till bilder, “björkeldtickan ” växer på sälg och ser ut så här ovanifrån.Den adnra “svedticka” växer vid foten av murken björk och ser ut så här på undersidan, tycker det liknar någon skinnsvamp

0

Till Irene.

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 22:15

Glömde bilderna, ursäkta här kommer dom.

0

Till Irene.

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 22:17

Ursäkta glömde bilderna, här kommer dom.

0

De två sista

Irene A

19 nov 2006 kl. 22:24

OK, jag missuppfattade uppgiften om substratet: eldtickan på sälg är i så fall den vanliga eldtickan P. igniarius (Phellinus trivialis om man så vill).

Den sista kan vara en bra idé att kolla undersidan på med lupp, svedtickan har mycket små porer.

0

Till Irene igen

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 23:07

Hej , tack för tipset med att kolla i lupp, har förstorat upp bilden på svedtickan i datorn och då ser man porer. Mina ögon klarade det inte utan förstoring.

0

Hans v E

20 nov 2006 kl. 11:25

Mina förslag på bid 6 är:
Rödkrös - Craterocolla cerasi.
Opalkrös - Exidia thuretiana.
Pappersgröppa - Byssomerulius corium.
Vad sägs om det?

0

Gunhild

20 nov 2006 kl. 11:41

Oj vad många härliga bilder jag tittar gärna på olika krös jag har samma gissningar som flera tidigare men jag måste lära mig att känna igen svedtickan det får bli nästa års utmaning. En ticka tyckte jag nästan liknade röktickan.

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 13:26

Jag tror att Irené tippat rätt rad, men själv är jag mycket tveksam till att nr 1 är trattkantarell, men å andra sidan kan det ju nästan vara vadsomhelst nä‘r man bara ser en ljusbtun hatt från ovan.
Ok för ljusfärgat ex. av trattkantarell då.
Rökslöjskivlingen gissade jag oxå på. Den går till bra nu.
Övriga för svåra för mig, men vackra bilder.
Visst är mossan sådär grön och vacker på hösten, det är ju så grönt i vissa mossiga skogar att man bara häpnar…vackert är det!

0

Gunhild

20 nov 2006 kl. 17:47

Trattkantarellen kan se ganska ljus ut från ovan.

0

Bild 1, bild 6.

Alf Pallin

20 nov 2006 kl. 19:15

Bild nr 1 är trattkantarell, har varit översönade, det hade nog gått att plocka en korg, så här såg dom ut från sidan. Bild nr 6, tänkte bara på en svamp när jag fotade, den röda som jag vill ha till vårtplätt, Hans upptäckte två till på bilden. Här kommer bild på flera som växte på samma grenverk, också pappersgröppa? Olivkrös hittar jag inte i någon bok som jag har. Alla svamparna växer på aspkvist.

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 19:16

Tack Gunhild. De var tydliga trattkantareller.
Fast då måste man ha rätt storleksperspektiv på dem.
Det är ibland svåret att avgöra den verkliga storleken på vissa fotade svampar, och tror man att de ä‘r t ex. tredubbelt så stora så får man ju helt andra associationer.

Jättebra som en del gör, lägger ett känt föremål eller en cm-markering i bilden!

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 19:18

Oj, det var fina trattar för att ha varit översnöade!
Grattis!

Väldigt fin bild på aspkvisten, även om jag inte har kunskap som räcker till för en artbestämning!

0

Bild 1, bild 6.

Irene A

21 nov 2006 kl. 09:08

Ja, de ser också ut som pappersgröppa. Den växer på olika slags lövträd, gärna asp.

0

Hans v E

21 nov 2006 kl. 10:15

Opalkrös sa jag, Alf.

0

Till Hans.

Alf Pallin

21 nov 2006 kl. 20:15

Javisst skrev du opalkrös, och även det vetenskapliga namnet, har hittat svampen nu via goggle. Verkar stämma bra. Ursäkta jag blandar ihop ord ibland, skriver ett och tänker ett annat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone