Jag tror att Irené tippat rätt rad, men själv är jag mycket tveksam till att nr 1 är trattkantarell, men å andra sidan kan det ju nästan vara vadsomhelst nä‘r man bara ser en ljusbtun hatt från ovan.
Ok för ljusfärgat ex. av trattkantarell då.
Rökslöjskivlingen gissade jag oxå på. Den går till bra nu.
Övriga för svåra för mig, men vackra bilder.
Visst är mossan sådär grön och vacker på hösten, det är ju så grönt i vissa mossiga skogar att man bara häpnar…vackert är det!
Bild nr 1 är trattkantarell, har varit översönade, det hade nog gått att plocka en korg, så här såg dom ut från sidan. Bild nr 6, tänkte bara på en svamp när jag fotade, den röda som jag vill ha till vårtplätt, Hans upptäckte två till på bilden. Här kommer bild på flera som växte på samma grenverk, också pappersgröppa? Olivkrös hittar jag inte i någon bok som jag har. Alla svamparna växer på aspkvist.
Tack Gunhild. De var tydliga trattkantareller.
Fast då måste man ha rätt storleksperspektiv på dem.
Det är ibland svåret att avgöra den verkliga storleken på vissa fotade svampar, och tror man att de ä‘r t ex. tredubbelt så stora så får man ju helt andra associationer.
Jättebra som en del gör, lägger ett känt föremål eller en cm-markering i bilden!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.