Var ute i skogen idag i Åstorp/Skåne och skulle plocka trattkantareller. Jag är novis vad gäller kantareller har mest plockat soppar innan. Har hittat fyra olika svampar som jag vill ha hjälp med. Samtliga har åsar 1) Tunn hatt ca 1 cim i diameter rund fot brun med inslag av oliv, undersidan gul eller grå. Hatten har en krusad kant med en inbuktning i mitten. Inte ihålig fot. 2) gråsvart bred fot, gråsvart undersida, brunsvart ovansida, inte ihålig fot. 3) gråsvart bred fot men klargul nederst, ljusgrå åsar på mörgrå botten, ihålig fot. 4) gul/orange bredare fot, ej ihålig, ljusgrå undersida, med ljusare åsar, ibland är hattens bruna ovansida påväxt med åsliknande formationer. Tyvärr fungerar det inte att bifoga bilder trots att jag förminskat dem
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.