Jag plockade en konstig kremla nyligen. Den växte i blandad lövskog intill en stig. Hattens färg varierade, kanske pga regn, i olika bruna nyanser. Fruktköttet var ovanligt hårt mot vad jag är van vid, särskilt i foten som var något färgad utanpå, ner mot marken. Konsistensen var ungefär som valnöt. Skivorna var något färgade, inte helt vita utan lite ljusbruna. När jag bröt eller skar i svampen rodnade brott/snitt-ytorna. I stekpannan blev den alldeles blå och ett vitt skikt fastnade i stekpannan. Med lite salt och smör smakade den bra, men vilken art är det jag har plockat?
Det låter som en svartkremla eller någon av de rodnande svedkremlorna. De har bruna-brunsvarta hattfärger och rodnar i köttet. Några arter kan vara milda i smaken men är egentligen inga matsvampar.
http://www.bluewillowpages.com/mushroomexpert/russula_nigricans.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.