0 1913 visningar

42 svar

Vem har gjort det här?

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 20:30

Vem kan det vara som har gjort dom här skadorna på granen, någon som kliat i tassarna på.

0

Irene A

19 nov 2006 kl. 20:53

Älgen, det har kliat i hornen på honom när basthuden fejas av.

0

Charina

19 nov 2006 kl. 21:00

Nä Irene, inte älgen utan kronviltet.

0

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 21:14

Tror det är någon som borde sova nu.Skadorna är nyligen gjorda.

0

Salasias

19 nov 2006 kl. 21:18

Garanterat björn…. Älg och hjortar skulle aldrig stå och feja på en så tjock stam. De vill ha sly som kommer in mellan taggarna och river loss…
Var bor du, Alf?

0

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 21:25

Jag tror själv att det är Björn, det finns några här i Hälsingland.

0

Göran H

19 nov 2006 kl. 21:28

Ungefär var i Hälsingland är den här bilden tagen?

0

Alf Pallin

19 nov 2006 kl. 21:33

Norrala

0

Göran H

19 nov 2006 kl. 21:54

Hmmm, väldigt nära kusten och väldigt nära Söderhamn. Om du svarat Los, Färila eller dyl. lite mer inåt landet. I och för sig är det typiskt för björnar att revirmarkera på detta sätt.
Han markerar på detta sätt hur stor han är. Hittar du fler sådana
markeringar i samma område är det nog trots allt björn.

0

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 22:02

Förlåt…
..det var nog jag.
Skulle aldrig ha tagit den där sista ölen.
Ska skärpa mig, jag lovar!

0

Kapten Hammock

Salasias

19 nov 2006 kl. 22:10

Tack för kvällens roligaste inlägg!

0

Kapten Hammock

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 22:15

Roligt?
Nääru! Inte när man sitter här med skammens missklädsamma rodnad på kinderna och vet med sig att man gjort nå´t man inte borde ha gjort. Att man varit så feg att man gett sig på nå´t så försvarslöst som bark! Känner mig riktigt usel.
Fy, vad jag skäms!

0

Om det finns björn..

Susanne E

19 nov 2006 kl. 23:42

...vad kan man göra för att björnen i tid ska märka att man finns i skogen, så att man inte överraskar den? Bryr den sig överhuvud taget om ifall den skulle kännna lukten eller höra en människa?

0

Om det finns björn..

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 23:47

“...han är inte farlig,
bara man är varlig.”

0

Om det finns björn..

Susanne E

19 nov 2006 kl. 23:51

Det var väl så han sjöng i filmen “Grizzlyman”...

0

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 23:55

...eller var det “Psycho”?

0

Susanne E

20 nov 2006 kl. 00:03

Tror bestämt att det var i “Grizzlymannen” jag hörde honom nynna på den. Såg den igår. Om du inte sett den kan jag rekomendera den. Bara för att konstatera att man INTE kan bli kompis med björnar.

0

Kapten Hammock

20 nov 2006 kl. 00:09

Nätackdu!
Det låter som om det är alldeles för läskigt för mig!
Det finns ändå så många otäckingar man kan träffa på bland mosssar och lavar: fästingar, rotvältor, troll, kumlarymlingar, sprängört och oknytt. Hujedamej!

0

Susanne E

20 nov 2006 kl. 00:17

Så läskig var den inte. Det är en dokumentär. Killen trodde sig kunna leva med björnar, å det gjorde han ju av och till i tio år också...tills en av hans “kompisar” tyckte att det verkade vara en “go” kille :(
Men du har nog rätt, det kan bli för mycket för en kapten hammock ;)

Nädu, nu sover nog björnen och det ska jag med göra. Nattinatti!

0

Kapten Hammock

20 nov 2006 kl. 00:21

Ahaaa!
Nu fattar jag ju vilken film du menar! Har ju t.o.m. sett delar av den.
G´natt!

0

Eva K

20 nov 2006 kl. 14:07

Det där är det björnen som gjort..
jag är 99.9% säker

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 14:15

Håller med om björn.
Här finns den inte och därför har jag aldrig sett sådana “rivna” granar.

Vore det älg skulle man nog sett såna träd då det är gott om spår och spillning efter älg och jag har stött på någon / några i skogen varje år faktiskt!

Här neråt är det ofta hägnade hästar som kan gå hårt åt trädbark, eller bävern förstås, den fäller ju rätt stora träd.

0

Om det finns björn Susanne

Gunhild

20 nov 2006 kl. 17:42

När man kommer nära björnen varnar den genom att vissla, det är en lång utdragen vissling på inandning och vet man att det inte finns fler människor i skogen så vet man säkert att det är björn då ska man inte gå närmare. Lavskrikan kan också ge konstiga ovanliga läten men hon kan inte åstadkomma sån vissling.

0

Susanne E

Viltvårdaren

20 nov 2006 kl. 18:03

Har man levt med björn i 10 års tid och det inte hänt nåt, så är väl det verkligen en garanti för att björnar VÄLDIGT sällan går till attack. Björnen var förmodligen sjuk.

0

Gunhild

21 nov 2006 kl. 16:34

Jag röstar på ett stort djur
Vikt: 200-550 kg.
Färg: mörkbrun med ljust gråvita ben.
Föda: växter.
Detta djur tappar sina horn varje år och innan brunsten ska han göra sig av med basthuden på dom nya hornen och fejar då mot träden. Han kan också gnaga på barken på trädet.
Är bilden tagen på våren skulle det kunna vara björnen som letat efter myror i barken???

0

Aldrig i livet...

Salasias

21 nov 2006 kl. 20:28

...att det är en älg. Så högt upp??? De böjer ner huvudet i slyskog och ruskar om. Hur skulle älgens horn kunna strimla barken så?
Nä, nä... Nalle är det..

0

Tror på Björn.

Alf Pallin

21 nov 2006 kl. 20:40

Jag tror själv på Björn. Det går Björn i skogarna här, och det finns rapporter om observationer.
Bilden togs söndag 19 nov, det hade varit ett söntäcke som smält bort så ev spår var försvunna. Jag la in bilden med tanke på att någon på forumet ev sett något liknande och kände igen skadorna.

0

Uno M

23 nov 2006 kl. 08:55

Så ser det ut när älgen skalar av barken med tänderna i underkäken, den vill åt trädets kutikula, tillväxtskikt som är näringsrikt. Sker för älgen lättast på gran som har ganska tunn ytterbark. Det var detta skikt, kutikulan, som människan använde förr som iblandning i barkbröd som inte alls var näringsfattigt bröd som många tror.

0

Lena M

23 nov 2006 kl. 09:01

Intressant! Kan vara bra att veta, utifall att.

0

Tina Nordberg

23 nov 2006 kl. 09:19

Hej,

Bifogar ett mail från Conny.
/ Tina
Jag har försökt att i 2 dagar svara på Svampguidens forum utan att framgång. Kanske fel på min dator eller så måste man vara medlem (det verkar inte så)?
Jag är ingen expert på Björn eller andra djur. Dock är jag hyfsad på spår och spårning.
Jag har tittat på Alf Pallins foto (Vem har gjort detta) och jag kan se att revorna går uppåt, från en bit från marken, kanske 1 meter ovanför mot toppen. Revorna verkar vara enskilda eller i par. Ovan den nakna delen på stammen ser man tydligt 2 st längsgående revor.
Av detta kan man ställa sig följande frågor om det är en Björn:
River en Björn uppåt? I så fall måste Björnen klättrat upp i stammen och upp och ned, dvs huvudet mot marken och rumpan mot toppen riva av barken! Troligt? Nej knappast.
Skulle en Björn använda 1 st klo eller 2 klor för att riva bark? Nej knappast troligt.
Vad gällande en Älg eller annat köv/hjortdjur. Kan en Älg nå så högt upp? Jo om det spår på bakbenen. River den bark? Ja med sina horn. River den upp eller nedåt? Troligen uppåt då den tar stöd och kraft från marken.
Utesluter Björn och bekräftar Älg. Dock är jag ingen djurkännare.
Hoppas det kan vara till hjälp!

Varg Conny

0

Johnny

23 nov 2006 kl. 13:43

Skulle det vara älg skulle man väl ofta stöta på detta i skogen. Jag har aldrig sett något liknande och håller därför på björn.

0

På granen

Gunhild

23 nov 2006 kl. 16:09

Är det verkligen en gran som har så lite kvistar?

0

Nya bud

Gunhild

23 nov 2006 kl. 16:32

Visade bilden för en jägarkompis Han var dösäker på att det var björn. Han hade själv sett såna spår både i Gryssjön och Vilhelmina han säger vidare att det är björnens sätt att slipa sina klor han har ju ingen som klipper dem åt sig. Han säger också att det finns äldre granar som har sina kvistar högt upp.

0

Totte Gbg

23 nov 2006 kl. 19:03

0

Uno M

24 nov 2006 kl. 07:55

Lägg av med det där snacket om björn, om ni kallar detta björnskrap så vet ni inte ett skvatt om björnskrap. Det är väl bara ett uttryck för att förhöja spänningen av närhet till rovdjur

0

Murklan

24 nov 2006 kl. 11:00

När man bor i trakter där man möter älgar dagligen och aldrig har sett något liknande undrar man ju vad det är för älgar som “gör på dette vise”.

0

Murklan

24 nov 2006 kl. 11:02

Det är förresten självklart en gran, vad skulle det annars vara ett älgträd?

0

Backar lite...

Eva K

24 nov 2006 kl. 12:09

med mitt påstående om björn. För det björnskrap jag sett var mera “trassligt”.

Dessa bilder stämmer bra med älg. Det borde jag kommit ihåg faktiskt.
(min pappa lärde mig massor om sån’t när jag var barn)

Jag sällar mig till Uno M!

0

Backar lite...

Birgitta F

24 nov 2006 kl. 17:10

Tänkte inte lägga mig i men jag håller med Uno M…

0

Lena

24 nov 2006 kl. 20:35

har själv sett sådana märken på asp nere vid en bäck där jag bor. Tror hellre på älg än björn.

0

eric

29 nov 2006 kl. 17:20

Finns det björn på marken så är det med största säkerhet den som åstadkommit dessa skador.

0

Backar lite...

Bo E

29 nov 2006 kl. 19:10

Att trädet är en gran kan vi nog va överens om…men sen…

Kan det inte vara mänsklig åverkan med nåt verktyg?

Syntes det inga spår runt granen?
Älgen brukar väl lämna klövavtryck?

Går ofta i älgrika skogar och har mött dessa djur men aldrig sett något liknande på en gran.

Möjligen skador efter nån skogsmaskin i så fall???

0

Finns förklaringen här?

AM

29 nov 2006 kl. 20:19

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone