Hmmm, väldigt nära kusten och väldigt nära Söderhamn. Om du svarat Los, Färila eller dyl. lite mer inåt landet. I och för sig är det typiskt för björnar att revirmarkera på detta sätt.
Han markerar på detta sätt hur stor han är. Hittar du fler sådana
markeringar i samma område är det nog trots allt björn.
Roligt?
Nääru! Inte när man sitter här med skammens missklädsamma rodnad på kinderna och vet med sig att man gjort nå´t man inte borde ha gjort. Att man varit så feg att man gett sig på nå´t så försvarslöst som bark! Känner mig riktigt usel.
Fy, vad jag skäms!
Så läskig var den inte. Det är en dokumentär. Killen trodde sig kunna leva med björnar, å det gjorde han ju av och till i tio år också...tills en av hans “kompisar” tyckte att det verkade vara en “go” kille :(
Men du har nog rätt, det kan bli för mycket för en kapten hammock ;)
Nädu, nu sover nog björnen och det ska jag med göra. Nattinatti!
Håller med om björn.
Här finns den inte och därför har jag aldrig sett sådana “rivna” granar.
Vore det älg skulle man nog sett såna träd då det är gott om spår och spillning efter älg och jag har stött på någon / några i skogen varje år faktiskt!
Här neråt är det ofta hägnade hästar som kan gå hårt åt trädbark, eller bävern förstås, den fäller ju rätt stora träd.
När man kommer nära björnen varnar den genom att vissla, det är en lång utdragen vissling på inandning och vet man att det inte finns fler människor i skogen så vet man säkert att det är björn då ska man inte gå närmare. Lavskrikan kan också ge konstiga ovanliga läten men hon kan inte åstadkomma sån vissling.
Jag röstar på ett stort djur
Vikt: 200-550 kg.
Färg: mörkbrun med ljust gråvita ben.
Föda: växter.
Detta djur tappar sina horn varje år och innan brunsten ska han göra sig av med basthuden på dom nya hornen och fejar då mot träden. Han kan också gnaga på barken på trädet.
Är bilden tagen på våren skulle det kunna vara björnen som letat efter myror i barken???
Jag tror själv på Björn. Det går Björn i skogarna här, och det finns rapporter om observationer.
Bilden togs söndag 19 nov, det hade varit ett söntäcke som smält bort så ev spår var försvunna. Jag la in bilden med tanke på att någon på forumet ev sett något liknande och kände igen skadorna.
Så ser det ut när älgen skalar av barken med tänderna i underkäken, den vill åt trädets kutikula, tillväxtskikt som är näringsrikt. Sker för älgen lättast på gran som har ganska tunn ytterbark. Det var detta skikt, kutikulan, som människan använde förr som iblandning i barkbröd som inte alls var näringsfattigt bröd som många tror.
Hej,
Bifogar ett mail från Conny.
/ Tina
Jag har försökt att i 2 dagar svara på Svampguidens forum utan att framgång. Kanske fel på min dator eller så måste man vara medlem (det verkar inte så)?
Jag är ingen expert på Björn eller andra djur. Dock är jag hyfsad på spår och spårning.
Jag har tittat på Alf Pallins foto (Vem har gjort detta) och jag kan se att revorna går uppåt, från en bit från marken, kanske 1 meter ovanför mot toppen. Revorna verkar vara enskilda eller i par. Ovan den nakna delen på stammen ser man tydligt 2 st längsgående revor.
Av detta kan man ställa sig följande frågor om det är en Björn:
River en Björn uppåt? I så fall måste Björnen klättrat upp i stammen och upp och ned, dvs huvudet mot marken och rumpan mot toppen riva av barken! Troligt? Nej knappast.
Skulle en Björn använda 1 st klo eller 2 klor för att riva bark? Nej knappast troligt.
Vad gällande en Älg eller annat köv/hjortdjur. Kan en Älg nå så högt upp? Jo om det spår på bakbenen. River den bark? Ja med sina horn. River den upp eller nedåt? Troligen uppåt då den tar stöd och kraft från marken.
Utesluter Björn och bekräftar Älg. Dock är jag ingen djurkännare.
Hoppas det kan vara till hjälp!
Varg Conny
Visade bilden för en jägarkompis Han var dösäker på att det var björn. Han hade själv sett såna spår både i Gryssjön och Vilhelmina han säger vidare att det är björnens sätt att slipa sina klor han har ju ingen som klipper dem åt sig. Han säger också att det finns äldre granar som har sina kvistar högt upp.
Här kan man läsa om björn http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/spar/index.asp
o här om älg http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/algkannetecken.asp
Att trädet är en gran kan vi nog va överens om…men sen…
Kan det inte vara mänsklig åverkan med nåt verktyg?
Syntes det inga spår runt granen?
Älgen brukar väl lämna klövavtryck?
Går ofta i älgrika skogar och har mött dessa djur men aldrig sett något liknande på en gran.
Möjligen skador efter nån skogsmaskin i så fall???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.