0 302 visningar

14 svar

I dag

Göran H

19 nov 2006 kl. 21:40

hittade jag den här svampen när jag plockade Trattkantareller. Skulle gärna vilja veta vad den heter. Finns inte (eller jag hittar den inte)i mina gamla böcker. Till höger om svampen på bild 2, på en liten kvist, sitter nå´t som ser ut som svamp. Den är isgrön, som Grieve skulle sagt, men jag tvivlar på att det är en svamp. Någon som kan bringa klarhet i mina två spörsmål?

0

Isgrön

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 21:46

Är en liten lav tillhörande släktet Cladoia tror jag här har du en helfin sida
http://www.stridvall.se/lichens/gallery/view_album.php?set_albumName=Cladonia

Den jag hittade hette Cladonia Pleurota trodde Irene

0

Elisabet

19 nov 2006 kl. 21:49

Inte en aning. Men vad vacker den är :-)

0

Saasias

19 nov 2006 kl. 22:01

Det måste väl vara en liten bägarlav? Den lille gråisgröna alltså. I så fall hur vanlig som helst på berghällarna. Tjocka mattor av den.
Eller?

0

Irene A

20 nov 2006 kl. 08:41

Den vita svampen liknar en trattskivling som jag såg för många år sen under senvintern i mossig barrskog, på platser där snön just hade töat bort. Jag lyckades tyvärr aldrig artbestämma den.

0

Uno M undrar

20 nov 2006 kl. 11:38

Hörni varför finns det så jäkla lite bilder att goola på nätet ?
Så himla sällsynta är dom väl inte.

0

Uno M igen

20 nov 2006 kl. 11:40

Väldigt vacker är dock din Clitosybe Göran H, då blir man extra nyfiken vad det kan vara !!
Synes växa i tallbarrsmatta, finns där kalk i mark tro ?

0

Göran H

20 nov 2006 kl. 11:53

Hänger inte med i snacket, Clitosybe? Vad/vilken?

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 13:16

Har sett dessa små vita / ljusa skivlingar i granskog där jag plockade trattkantareller och vanliga kantareller igår.

De hör till de små anonyma svampar som man ofta ser men inte vet vad det är för art.

Den lilla gröna tror jag är en lav.

0

Göran H

Uno M

20 nov 2006 kl. 14:55

Trattskivlingars släkte kallas clitosybe.

0

Göran H

Göran H

20 nov 2006 kl. 16:45

Tack Uno, nu är jag med. Den vita är alltså en Trattskivling av nå´t slag. Bara att börja leta då.
Vad gäller den isgröna har vi nog konstaterat, som Bo E med flera påpekat, att det är en lav.

0

Bilder på nätet

Irene A

21 nov 2006 kl. 08:24

Hur menar du, Uno - vad är det du försöker Googla på? Bäst resultat får man om man redan har en idé, och söker på det vetenskapliga namnet och andra, synonyma, namn, och är noga med att stava rätt (t.ex. Clitocybe).
Men det finns många arter, även relativt vanliga, som är dåligt representerade. Det gäller särskilt arter och artgrupper som är svåra att artbestämma, där namnsättningen varierar och artuppfattningar går isär. I de fall det finns bilder på sådana, ska man vara mycket misstänksam, för då föreställer de ofta vitt skilda arter..

0

Till Irene A

Uno M

21 nov 2006 kl. 09:02

Om jag Googlar o bara söker på bilder för släktet clitosybe, så får jag fram summa 6 bilder. ???
Nej jäklar det stavas ju clitocybe. Ursäkta Irene mitt bluddrande i onödan. Uja mej nu blev ingen artbrist

0

Clitocybe i förrgår

Göran H

21 nov 2006 kl. 11:50

Tack för stavningen Irene, blev lite lättare att leta. Men tyvärr lika resultatlöst. Uno, jag vet inget om kalkhalten där den hittades men bifogar en bild på platsen. C:a 10 meter bakom stubbarna. Har kollat via Google och diverse finska sidor. Hissar vit flagg.
Bild 2 visar den isgröna i annat perspektiv.

0

Den isgröna är..

Salasias

21 nov 2006 kl. 12:33

..som jag sagt en gång, en bägarlav:
http://images.google.com/images?hl=sv&q=Cladonia&btnG=Sök+bilder
Jättevackra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone