0 328 visningar

14 svar

Funderar så mycket...

Salasias

19 nov 2006 kl. 22:54

..på en vitgrå svamp jag sett de senaste veckorna när jag nästan dagligen varit ute och plockat trattisar.
Den är stor, eller lite större än, en femkrona,  vackert antikgrå, lite mörkare i mitten och ljusnar mot kanterna. Absolut (?) en skivling av något slag. Den växer nästan bara i kala barrmattor, gärna under stora granar. Är något slemmig. I flockar eller ringar ? Och finns allstå  nu, oskadda av frosten, verkar det som.
Jag begär inte att ni ska säga vad det är, men ni kanske kan ge mig förslag på vad jag ska titta närmare på i böcker och på nätet.
Jag vet inte var jag ska börja leta. Tänk om det är en goding!

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 07:23

Du kanske har sett samma sorts skivling som jag såg igår, växte i barrmatta. Se bild ” Såg två “.
Tyvärr inte artbestämd, vi får söka i böckerna.

0

Ja, Lena...

Salasias

20 nov 2006 kl. 08:02

..jag tror det är samma, de viat på andra bilden. Jag ska se om jag kan fota dem idag.

0

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 08:16

Har någonstans i bakhuvet att jag fått den artbestämt till Rödgrå grynskivling men hittar inte när.
Latinskt namn Cystoderma carcharias

0

glöm rödgrå...

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 08:20

...såg att denna hade grå fot på Lenas bild och ingen ring

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 08:20

Tack Birgitta, men nej. Hittade en bild på googels och den var det inte.

0

Irene A

20 nov 2006 kl. 09:08

En typisk senhöstsvamp är mjöltrattskivlingen, Clitocybe ditopa/ditopus som brukar växa i långa stråk eller häxringar bland granris eller i barrmattor. Hattfärgen är rätt variabel, från blygrå till mörkare gråbrun, med en ljus beläggning som sitter kvar länge på hattkanten. Den är normalt inte särskilt strimmig i kanten, men det var svårt att hitta bilder på webben av riktigt typiska exemplar. Här är i alla fall några exempel:

http://users.skynet.be/bs133881/champis/clitocybe_ditopa_(yd)_1.htm

http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Clitocybe/SV05_115

http://www.pilzbestimmung.de/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=2696&Autor=Georg%20Ottmann&name=Clitocybe%26nbsp%3Bditopa&bildnum=1

Sen finns det massor av andra grå trattskivlingsarter också.

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 09:36

Tack Irene, jag har tittat på dina bilder men nja. Hittade “liten nagelskivling ” som jag tycker är bra lik, vad tror du om det ?

0

Irene A

20 nov 2006 kl. 09:49

När jag föreslog mjöltrattskivling utgick jag från Salasias beskrivning av grå svampar. Din ljusa trattskivling är något annat.
Men inte liten nagelskivling, den har en hatt som på sin höjd blir en cm bred.

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 09:53

Ja, jag såg det senare, helt fel ute. Blek nagelskivling då ?
Få se om jag hittar den igen så skall jag titta närmare på den.

0

Tack Irene..

Salasias

20 nov 2006 kl. 15:07

Visst är det mjölskivling. Måste kolla om det är nåt att plocka…

0

Bo E

20 nov 2006 kl. 15:19

Tack Irene!

Dessa små grå trattskivlingar finns det gott om i barrskogen, men de är väl inga matsvampar?

Har även sett spensligare ljusa skivlingar som inte har “tratthatt” utan mer liknar en blek nagelskivling, fast de växer inte tuvade utan en och en i flockar / grupper i barrmattan.

Tror inte någon av dessa är något att böja rygg för, eller hur…???

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 15:35

Jag har också sett dem under granar dessa dagar men vet inte namnet på dem.

0

Salasias!

Anki

20 nov 2006 kl. 15:57

Irene skrev mjöltrattskivling, Clitocybe ditopa/ditopus. Det är inte alls mjölskivlingen, Clitopilus prunulus hon menar.
Mjöltrattskivlingen är till skillnad från mjölskivlingen ingen matsvamp.

0

Salasias!

Salasias

20 nov 2006 kl. 19:54

Tack Anki… jag vågar ändå inte plocka något nytt utan handledare med i skogen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone