0 350 visningar

15 svar

Vetgirig stjäl bilder

klas jaederfeldt

20 nov 2006 kl. 00:16

så dom skall kanske bara heta girig. Bilden på jätteröksvamp med liten kille bredvid är min (har diabilden som bevis) och dom har inte bett att få använda den, så jag betraktar det som stöld. dom har måndagen på sig att komma till en ev.ekonomisk överenskommelse

0

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 07:49

Det är nog individuella medlemmar som lägger upp frågesporten inte site-ägarna.Men visst är det trist att hitta sina bilder “in use” utan att man vet om det.
Hittade du några sakfel i övrigt där ?

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 08:00

Men Klas, är detta så hemskt ?
Om de bett att få ha med bilden hade du då sagt ja ? Och ekonomisk ersättning ?
Om det varit en bild med personlig anknytning som man inte ville att andra skulle se, då förstår jag, men inte nu.

0

per d

20 nov 2006 kl. 08:41

lena m givetvis har klas helt rätt. man stjäl bara inte andras bilder, lika lite som man olovligt kopierar musik och annat på nätet. men du kanske tycker det är helt ok, lena m ?

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 08:59

Visst var det väl bra Per att du fick något att bita i ?
Tyvärr måste jag göra dig besviken för jag har aldrig tagit någons bild, ( en gång frågade jag om lov att få använda en vacker sådan på skrivbordet ett tag )och musik har jag aldrig laddat ner ( kopierat)  Så godmorgon och ha en bra dag :

0

per d

20 nov 2006 kl. 09:03

lena m , har jag överhuvudtaget anklagat dig för att kränka upphovsrätten ? i så fall visar mig gärna var !
det enda jag konstaterade var att jag tycker att klas har helt rätt och att du har helt fel !
så enkelt var det lena m !!

0

Gunhild

20 nov 2006 kl. 09:25

Jag håller med både klas och per.

0

Uno M

20 nov 2006 kl. 09:33

Är det komersiella skäl och bilden publiceras i tidskrift eller press o utan ägarens medgivande är det så klart fel.
Om man däremot i skoludervisning eller i föreningsumgänget engångsanvänder för studiesyften tycker åtminstone jag kan vara okej.

0

kommersiellt...

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 09:44

...där håller jag med Uno fullt ut….en svamp-quiz startad av en privat-person på en medlemssida kanske man kan ha överseende med , men det är upp till Klas.

0

kommersiellt...

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 10:00

Royalty fria vackra svampbilder hittade jag här. RF= Royalty Free
http://www.superstock.com/results.asp

0

nytt försök

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 10:12

man måste starta på deras starsida och sen skriva in fungi i sökmotorn…
http://www.superstock.com

0

Birgitta F

Susanne E

20 nov 2006 kl. 10:41

Hej Birgitta,
Vilken bra sajt! Perfekt för mig som arbetar mycket med bilder. Tänk vad många kunskaper det finns samlade på forumet!

0

kommersiellt...

per d

20 nov 2006 kl. 11:32

birgitta f !
hmmm är du helt säker på att de är gratis ???

0

kommersiellt...

klas jaederfeldt

20 nov 2006 kl. 11:45

jag är inte grinig när det gäller att låna ut bilder, men jag vill bli tillfrågad först. att ta en bild är ett arbete, och om någon vill använda bilden så kan man ta betalt för det( t.ex. man ber inte en rörmokare rensa avloppet gratis) i detta fall så är det en större datafirma som ligger bakom vetgirig. och jag anser att dom gott å väl har råd att betala

0

klas Jaederfeldt

20 nov 2006 kl. 14:53

gick in å titta på deras svåra svampar, jättemassa fel att dom kan släppa ut sådant, men hittade en snodd svamp till Violgubben

0

Hans

20 nov 2006 kl. 16:15

Klas och ni andra i frågan:
Denna diskussion visar precis på det svåra juridiska läge som nätet och dess spridnings- och kopieringsmöjlighet givit upphov till. Du har alltså publicerat bilden någonstans, och vips har någon enkelt “snott” den. Tips för alla:
1. Sätt ut copyright-text på din site, men också hur man når dig (epost).
2. Redigera EXIF-taggen för bilden i ditt bildprogram (eller skaffa ett sådant gratisprogram via download.com).
Då har du åtminstone gjort l-i-t-e för att hävda din upphovsrätt.

EXIF-taggen hjälper inte så mycket vid kopierig från siten, utan endast när du själv distribuerar bilden som fil…

Med copyrighten hävdad och info att du inte accepterar att nån snor bilden blir det lite enklare att eventuellt “jaga häcken” av gratis-folket.

MEN
Det omvända gäller också! Om du INTE har något emot att folk kopierar dina bilder eller annat, så ange det tydligt och känn dig som en sann net-citizen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone