0 319 visningar

11 svar

I toppen på en...

Salasias

20 nov 2006 kl. 21:16

..slystubbe, 40 cm hög växte denna röda svamp. Vad kan det vara?
En drygt fingertjock “stubbe”, tyvärr kan jag inte säga vilken ved det är, men nästan säkert ett lövträd.

0

Bo E

21 nov 2006 kl. 13:20

Ja det var en lustig en…synd bara att skärpan ligger på bladen bakom.

Kanske nån som kan ta den på färg och växtsätt?

0

Irene A

21 nov 2006 kl. 20:09

Svårt att se hur stor svampen är också. En som kan bli ca 3-4 cm bred, är vinterskräling, Tubaria hiemalis (anses vara synonym med toffelskräling, Tubaria furfuracea).

0

Salasias

21 nov 2006 kl. 20:15

..men med svampkletiga fingrar och duggregn så blir det så.
Nja, svampen var väl 3-4 cm i hatten, men färgen på den du föreslår Irene stämmer inte. Trots oskärpan så stämmer färgen med verkligheten. Jag skulle aldrig ha sett den om den inte var så röd.
http://images.google.com/images?hl=sv&q=Tubaria+hiemalis&btnG=Sök+bilder

0

Birgitta F

21 nov 2006 kl. 23:11

Jag tänkte direkt på vinterskivling men det är nog helt galet

0

Nä, inte vinterskivling..

Salasias

21 nov 2006 kl. 23:20

..svampen var så röd som bilden visar faktiskt.

0

Nä, inte vinterskivling..

Birgitta F

21 nov 2006 kl. 23:23

är denna bild mindre “röd” i din dator Salasias ?

http://www.hlasek.com/foto/flammulina_velutipes_a8879.jpg

0

Franco Matli

22 nov 2006 kl. 08:47

Det kan inte vara vinterskivling.
Flammulina vellutipes latinska namnet
betyder sammetsfotad liten flamma, syftar just att foten är sammets svartbrun.Tror mera att din svamp kan vara en fläckig bitterskivling=Gymnopilus penetrans som kan bli 10 cm. i hattdiameter eller en närstående art, se filen.
http://images.google.se/images?hl=en&q=Gymnopilus+penetrans&btnG=Search+Images

0

Salasias

22 nov 2006 kl. 10:08

Jag får leta upp den igen. Jag ska dit i morgon…

0

franco

klas jaederfeldt

22 nov 2006 kl. 11:26

vinterskivlingen kanske inte alltid behöver ha sammetsbrun fot, jag vet att Åke Strid bestämde en till vinterskivling som hade en slät fot

0

Salasias

Gunhild

22 nov 2006 kl. 17:15

Lycka till i morgon jag väntar med spänning på svaret.
Flammulina vore väl ett fint namn på en så lysande svamp.

0

Hoppas bara...

Salasias

22 nov 2006 kl. 21:46

..att jag hittar den igen. Lite av nålen i höstacken är det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone