0 218 visningar

5 svar

Bara att

Lena M

21 nov 2006 kl. 08:12

konstatera att fortfarande plockas det många arter, främst i Skåne, tittade i rapporter.

Jag har tre skivlingsarter här som jag såg igår, alla växte under granar, vill någon namnge dem åt mig. Själv drar jag till Gävle. Tack på förhand !

0

Bo E

21 nov 2006 kl. 13:14

De ser mycket bekanta ut allihop, men tyvärr ingen aning om vad de heter.
Invänta någon med asterix så ska det bli spännande att se vad det kan vara man passerar i jakt på matnyttiga svampar!

0

Den tredje där...

Salasias

21 nov 2006 kl. 14:40

..är jag mycket nyfiken på. Den har jag sett varenda gång jag varit ute nu, så här sent på året.
Ser fram emot en *

0

Lena M

21 nov 2006 kl. 17:23

konstatera, att efter en hel dag i stadens jäkt och larm har ingen lyckats att artbestämma dessa tre, så nu återstår att kolla böckerna. Skam den som ger sig !

0

Tony S

21 nov 2006 kl. 18:33

1. Bör vara horngrå nagelskivling. Den tycks vara uthållig, det är många som hittar den fortfarande.

2. Med den färgen, ligger nog brandriska närmast till hands som gissning.
Annars är det något med formen som för tanken till dyriska, även om färgen är lite för skarp. Det ligger björklöv på marken, så jag antar att det inte är helt omöjligt. Dyriska växer helst på mark som översvämmas någon gång under året. Såg du om hattkanten var lite fint krenelerad?
Nåväl, detta förslaget får betraktas som ett “longshot”.

3. Någon typ av trattskivling. Kanske mjöltrattskivling, då den ser ut att ha en ljus hattkant, lite rimfrostig.

0

Lena M

21 nov 2006 kl. 18:45

Tack Tony, nu kan jag titta vidare i böckerna. Du skriver att dyriskan växet främst på översvämmad mark och det är det nu, men den kan väl inte kommit upp så fort.Nej , jag tittade inte närmare på hattkanten, ännu har jag inte fått in i huvudet detta med lukt, smak, växtplats och andra detaljer, men det kommer mer och mer. Tack till dig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone