1. Bör vara horngrå nagelskivling. Den tycks vara uthållig, det är många som hittar den fortfarande.
2. Med den färgen, ligger nog brandriska närmast till hands som gissning.
Annars är det något med formen som för tanken till dyriska, även om färgen är lite för skarp. Det ligger björklöv på marken, så jag antar att det inte är helt omöjligt. Dyriska växer helst på mark som översvämmas någon gång under året. Såg du om hattkanten var lite fint krenelerad?
Nåväl, detta förslaget får betraktas som ett “longshot”.
3. Någon typ av trattskivling. Kanske mjöltrattskivling, då den ser ut att ha en ljus hattkant, lite rimfrostig.
Tack Tony, nu kan jag titta vidare i böckerna. Du skriver att dyriskan växet främst på översvämmad mark och det är det nu, men den kan väl inte kommit upp så fort.Nej , jag tittade inte närmare på hattkanten, ännu har jag inte fått in i huvudet detta med lukt, smak, växtplats och andra detaljer, men det kommer mer och mer. Tack till dig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.