0 330 visningar

24 svar

"Folk" vill inte ha svamp! (?)

Nina H, Sthlm norr

21 nov 2006 kl. 15:03

Min största förvåning den här hösten är att jag har hittat så mycket svamp vid bebyggelse, vägar och stora stigar. Rekordet var idag när jag genade genom en björkbacke i utkanten av ett radhusområde och hittade massor med svart trumpet. De som bor närmast kan i nästan öppna altandörren och bära in den i köket! Ja, det känns ju som ett hån mot de som åker miltals utan att få utdelning.
Bara att förvånat konstatera att vi som syns här är en liten minoritet. (Hmmmm - kanske man rent egoistiskt är glad över….)

0

Folk vill inte ha svamp! (?)

Kristina i Lund

21 nov 2006 kl. 15:37

Ja, hade jag bott så, så hade jag minsann inte behövt ha bil! Jag har väldigt långt till svampen (och behöver förmodligen nya glasögon..). :-)

0

Bo E

21 nov 2006 kl. 16:29

Plockade en del finfina kantareller i juni månad innan midsommar alldeles invid ett nybyggt villaområde samt hittade hundratals i en vägkrök bara några tiotal meter från sommarstugor, så jovisst, alla plockar inte svamp.

När det gäller andra arter än de välkänt “gula” kantarellerna så blir nog detta fenomen ännu tydligare!

0

Karin Z, Västerås

21 nov 2006 kl. 16:38

... men samtidigt är det ju lite roligt. Jag som plockar annat än kantareller parkerar glatt bredvid en annan bil, traskar in i skogen och kommer ut med korgen full av blandade svampar. Möter de andra bilisterna på väg ut, de med 10 skramlande kantareller i korgen, tittande misstänksamt på min korg!

0

Glasögon Kristina!

Nina H, Sthlm norr

21 nov 2006 kl. 17:11

Ja, det kanske är det det beror på att du haft så‘n otur i år. Jag har “urvuxna” läsglasögon - annars är det svårt. Fast trumpeterna idag syntes BRA!
Nu köpte jag +1, 5 billigaste sorten i litet hårt fodral - suveränt i skogen.

0

Glasögon Kristina!

Kristina i Lund

21 nov 2006 kl. 17:19

Ja, jo, men jag tror nog att jag behöver gå till optikern iallafall!

0

Lena M

21 nov 2006 kl. 17:29

Karin Z . Jag var med om något likanande nu på senhösten. Mötte ett par på hemgång skramlande med lite svamp i en plastpåse och de sa att det fanns ingen svamp. Ett par timmar senare hade jag plockat ihop tre, fyra kilo och det beror nog på om man har ” svampögon “. De hade kanske bara ögon för varandra ?

0

Tina Nordberg

21 nov 2006 kl. 17:35

I kolsva kan man plocka hur mycket svamp som helst vid motionsspåret.Det kryllar med folk där om dagarna.Många påstår att hundarna pinkar på dem. Pissar inte djuren i skogen då?
Ha ha

0

per d

21 nov 2006 kl. 18:54

jo, visst pinkar djuren i skogen, men har eller älg piss är då bra mycket trevligar än hundpiss. men det tycker säkert inte alla hundälskare här !
har förövrigt en teori varför så få plockar svamp. här i danmark verkat tom intresset ha minskat de senaste åren, om jag ser till “mina” skogar- när levnadsstandarden och köpkraften ökar och det har den ju gjort såväl i danmark som sverige de senaste åren ganska betänkligt så är det många som inte tycker det är fint nog att samla sin egen mat utan betalar hellre för den i butiken.

0

cicki T Belgien

21 nov 2006 kl. 19:25

Det man inte vet lider man inte av. Oavsett vem eller vad som har pinkat på svampen. Tror inte nån har dött av att en hund, älg, människa eller hare har pinkat på svampen man just tillagat…
Jag tror inte heller att det är fråga om “fint nog”, snarare okunskap, ont om tid, andra intressen osv.

0

Bo E

21 nov 2006 kl. 19:26

Intressant aspekt, per d!
Anknyter ju lite till ämnet “varför plockar vi svamp”, där det ju som synes finns tusen anledningar, egentligen.

Men visst finns det folk till det mesta…

För oss “svamp- & skogsfrälsta” är det ju bara trevligt att få ha godsakerna lite mer för oss själva i så fall!

Men tror du verkligen att intresset minskat? Svampguiden har ju i alla fall ökat enormt i popularitet!
Även den mest inbitne karriärmänniska kan ju behöva lite fri vistelse i skogen för att lugna ner sig och hämta ny inspiration, eller hur?

0

Folk vill ha svamp!

Gunhild

21 nov 2006 kl. 20:08

Här runt Umeå har intresset att plocka svamp ökat år från år, kanske beroende på alla utbildningar i svampkunskap som bedrivs här. Det finns gott om svampkonsulenter här också. De senaste åren har vi också haft sällskap av under hösten hitresta ryssar, polacker och massor med thailändare som har upptäckt att det finns mer än bär att göra förtjänster på här uppe. Vi har ju uppköpare (Svamp i Norr)som också utbildar plockare, som sen får sälja till dem. Svampen tycks dock räcka till för alla, men man får dra sig längre och längre bort från tätorten för att hitta riktiga toppenställen.

0

Maya K. I.

21 nov 2006 kl. 20:15

Min morsa har ca 15-20 småställen med kantareller och trattkant. bara en liten bit från hyreshuset där hon bor. Mycket centralt, men ändå är det ingen annan än jag , som plockar där numera för morsan orkar inte längre. Kantarellerna lyser ju ut mot stigen, men står alltid kvar, då jag kommer. Kanske har dom som går förbi inte kantarellögon. kant. tillagar jag naturligtvis åt mamma, det är ju hennes ställen jag plockar på.

0

Jag är som din kopmpis...

Salasias

21 nov 2006 kl. 20:17

...kommer aldrig hem förrän det mörknat. Måste kolla där och där först…

0

Grethe F

21 nov 2006 kl. 20:48

Her i skåne tyckar jag att vi får fler och fler som letar svamp och man får verkligen söka godt och länga för att hitta nya ställen men det är roligt och man holdar figuren Grethe

0

per d

21 nov 2006 kl. 21:46

jag talar bara av egen erfarenhet, här i nordjylland blir det färre och färre svampsnyltingar i “mina” skogar för varje år. men det kanske beror på att jag “tömmer” skogarna vid rätt tidpunkt hela tiden så ryktet har spridit sig att dör finns ingen svamp !
LOL

0

Nina A

21 nov 2006 kl. 21:58

Åh, Per D är du en sån som inte jobbar heltid på veckorna eller har ledigt mitt i????
så du kan plocka all svamp i godan ro innan helgen?

Många är de svampställen jag nödgats att lämna
på “tillväxt” men eftersom jag har bara helger att tillgå så hinner nån ledig rackare sno svampen!*suck*

0

där jag bor...

Birgitta F

21 nov 2006 kl. 22:38

...går man på asfalten med stavarna i högsta hugg….

0

där jag bor...

Nina H, Sthlm norr

21 nov 2006 kl. 22:40

Så bra - då får du ha svampen ifred!

0

mer glasögon...

Birgitta F

21 nov 2006 kl. 22:49

...du Nina jag hittade 3 ursnygga par 2.0 på Jula idag = )....blev tvungen byta upp mig för att se svamparnas underrede bättre..

0

Birgitta F

Birgitta D

21 nov 2006 kl. 22:55

Jag går också med stavar klockan 8 på morgonen måste ju röra på mig också. Sen bär det av till skogen där kan man inte gå för fort. Jag tror att folk som inte hittar svamp har för bråttom.

0

....där jag bor....Birgitta D

Birgitta F

21 nov 2006 kl. 23:00

...hittar aldrig stavgångarna till skogen , den är oftast helt tom på andra än mig. Har under hela hösten bara mött ett fåtal , de flesta har kommit hit med bil från andra områden.

0

mer glasögon...

Nina H, Sthlm norr

22 nov 2006 kl. 09:30

Oj, tack för det. Jag jagar ständigt att ha lite här och där. Skall faktiskt in till stan idag ....skall kolla.

0

silva

22 nov 2006 kl. 10:27

Här i nv Skåne där jag bor, är folk väldigt på hugget under svampsäsongen. Nu har det avtagit, men “normala” år brukar det ju inte finnas ngt att plocka så här sent.
Jag var dock i Värmland i slutet av augusti i år och förundrades över att det växte Karl-Johan i vägkanterna överallt, utan att ngn verkade särskilt intresserad av dem =)

0

Bo E

22 nov 2006 kl. 15:09

Ett litet minne fråpn denna säsong som inte avviker alltför mycket från ämnet…

I skogar strax nordväst om Örebro mötte jag i ungefär samma område tre (3) äldre herrar i storstövlar med till synes tomma hinkar, så jag tänkte att åt det håll de kom ifrån finns väl ingen svamp.
Behövde ändå gå däråt så jag skyndade mig och blev mycket förvånad då det fanns gott om svamp i området! T o m en och annan kantarell, men framför att sopp och rimskivling!
De hade nog stövlat på lite för snabbt för att hinna se något.

Alternativt kan det ha varit blåbär de sökte och de har varit mycket fåtaliga i trakterna denna sommar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone