0 363 visningar

19 svar

Tro om ni vill...

Franco Matli

21 nov 2006 kl. 21:26

Dessa 2 bilder visar min Guddotter.
Hatten på huvudet är faktiskt gjord av en svamp…tror ni på det?

0

Hanna

21 nov 2006 kl. 21:44

Jo, det tror vi på. I länder som typ Rumänien så är det väl inte helt ovanligt att göra hattar av tickor.

Har sett någon sådan bild här förut på Svampguiden.

0

Gunhild

21 nov 2006 kl. 22:00

Joo jag har också en sån och den är gjord av fnöskticka. Fin guddotter med fin hatt Franco

0

Trot om ni vill...

Bengt Sandh

21 nov 2006 kl. 23:33

Jag har gjort en tagelskjorta av manen på min häst.

0

Trot om ni vill...Bengt

Kristina i Lund

22 nov 2006 kl. 08:23

Är den kliig och skön?

0

Bo E

22 nov 2006 kl. 17:04

Söt flicka med rar hatt!

Är det en ticka som är råvaran till hatten?

Hur gör man i så fall?

0

Franco Matli

23 nov 2006 kl. 10:07

Ja Bo, det är Fnöskticka, den kommer från Rumenien, tror att dom bankar på tickan tills dom får den formen som man vill ha och sen målas den.

0

Fnöskticka

Gunhild

23 nov 2006 kl. 10:11

Det finns massor skrivet om detta
http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fomfom.html.se
Fnösktickan är en av mina favoriter bland tickorna. Den har många uppgifter i naturen både som värd ör oliks insekter och den vitrötar också ved som sen kan användas av trasten till bovirke.

0

Fnöskticka

Gunhild

23 nov 2006 kl. 10:14

Nu snubblade jag över tangenterna ni må ha överseende. Jag håller på att laga mat samtidigt som jag håller koll på forumet. Det blir gräddstuvad älgkalvlever med blandsvamp och jag ska servera pressad potatis och sallad till. Låter väl gott va.

0

Fnöskticka

Anki

23 nov 2006 kl. 10:23

Låter härligt Gunhild! Festmat mitt i veckan.

0

Fnöskticka

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:16

Ska ta och leta upp nån bild på fnösktickan.

...och Gunhild, älgkalven har du väl snarat själv, för någon sådan lever har jag aldrig sett i köttdisken på ICA!

Smaklig måltid i alla fall!

0

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:18

Franco:
Får man be om det latinska namnet så ska jag leta fnöskticka på Google!

Den finns nämligen inte på svenskt namn i databasen!

0

Franco Matli

23 nov 2006 kl. 17:20

Fnöskticka =Fomes fomentarius

0

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:49

Tack!

Jag hittade både en bra bild på fnösktickan på björkstam samt denna lilla lustiga bild!

Se så fin liten mössa en svamp kan bli!

Helt otroligt. Man tror ju bara att de går i smulor om man skulle “banka på dem”!

hattmössa av fnöskticka

0

Fnöskticka Bo

Gunhild

23 nov 2006 kl. 17:49

Här får du en bild av en fnöskticka. Den har följt björken från stående till liggande och fortsatt att växa.

0

Fnöskticka Bo

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:52

Tack!
Den var ännu bättre och nu vet jag vilken “träsvamp” det är.
Ganska vanlig på murken björk tror jag!

0

Fnöskticka

Helene

23 nov 2006 kl. 20:49

ÄLGKALVLEVER? hur kan man skjuta en älgkalv ? Hjärtlöst

0

Helene

Kristina i Lund

24 nov 2006 kl. 08:35

Man skjuter ju viltet för att hålla stammen på en lagom nivå, då måste även en del kalvar skjutas.

0

Helene

Helene

24 nov 2006 kl. 11:44

jag bara undrar hur mamma älg känner det när hennes kalv blir skjuten, jag har inte spec emot älgjakten men undrar lite ibland vad som kan bli gott till svampen och hur gott det kan smaka med älgkalv, väl bekommen.

0

Bimbon

24 nov 2006 kl. 16:25

Hur naiv får man vara Helene? Vad ror du att det ligger i hyllorna på ICA?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone