0 486 visningar

9 svar

Blå spindling

Irene A

22 nov 2006 kl. 09:54

Skulle behöva namnförslag på den här svampen som är hittad i örtrik, kalkrik tallskog på Gotland (Russparken). Den blev mörkviolett där den tummats. Har jämfört med Cortinarius purpurascens, blånande lökspindling, men den är inte särskilt lik andra bilder av den (dessa har kraftigare cortina och är blåare på hatten).

0

v f

22 nov 2006 kl. 10:09

cortinarius cyanites?

0

v f

22 nov 2006 kl. 10:15

eller kamferspindelskivling, c. camphoratus?

0

Irene A

22 nov 2006 kl. 10:28

Tack för förslagen! Jag har jämfört med C. cyanites - den brukar inte heller ha så yvig cortina, men har tydligare velumrester längre ner på foten. C. camphoratus är det inte heller.
Jag funderar på om det trots allt kan vara C. variicolor - fast den brukar ha mer klubbformad fot..?

0

Hans v E

22 nov 2006 kl. 15:03

Tycker det ser ut som ganska typisk purpurascens. Blånaden varierar har jag märkt.

0

Michael Krikorev

22 nov 2006 kl. 20:01

Jag har inte så bra koll på spindlingar men håller med Hans, tycker det ser ut som C. purpurascens.

0

Tony S

22 nov 2006 kl. 20:55

Det var en vacker bild Irene.
Tycker också att föreslagen art verkar stämma bra.

0

Irene A

22 nov 2006 kl. 22:17

Tackar så mycket för alla svar! Blånande lökspindling var det närmaste jag kunde komma också, men när det gäller svampfynd på Gotland kan man aldrig känna sig riktigt säker…

0

Franco Matli

24 nov 2006 kl. 10:13

Irene, Francesco Bellú tittade på din bild, han också tipsade C.purpurescens

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 14:39

Tack för det Franco! Alltid bra att få synpunkter från flera, och han bör ju känna arten ganska väl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone