Den svavelgula avslöjas lätt genom ett litet bett i hattkanten om du sen spottar ut och har ett äpple i beredskap så är det helt ok att göra så, tycker jag.
Annars tycker jag den ser ut som dedär som jag misstänkte vara gifthätting.
Men kan du skilja på dem så är det nog lugnt.
Har jag rätt om jag då menar att gifthätting har ljusa skivor även hos utvuxna ex. och att hattens kanter saknar rökslöja och foten har ljusa fjäll?
Den är otäckt lik de jag slängde i alla fall, och de växte på samma stubbe som rökslöjskivling fast en och en medans rökslöjskivlingen växte i tuvor?
Jag tycker inte den verkar vara slemmig på hatten, bara blöt. Men sånt kan såklart vara svårt att se på bild.
Min gissning landar på rotslöjskivling, en art jag aldrig själv träffat på. Foten verkar vara lite vitflockig, rotlikt förlängd, och med rödbrun bas.
http://mycomons.ifrance.com/scans/hypholoma_radicosum(2000090101b)frasnes2.jpg
Jag har försökt att luska lite och hittade en bild på Irenes förslag, där jag tycker att hatten är mera beige, foten är svår att få begrepp om.
Tonys förslag är mera lika i färg, men ser bara foten i genomskärning. Den var ljust fjällig, vad skall jag titta mer på tro ? Flera förslag
Den här bilden kaske ger mer
http://mycomons.ifrance.com/scans/hypholoma_radicosum(2000090101b)frasnes2.jpg
Ja det var en liten snabblektion om hypholoma radicosum!
Förstår dock inte språket till bilderna så man vet ju inte om det är en farlig art, eller om den är likvärdig med rökslöjskivlingen.
Finns det fler än gifthättingen att akta sig för?
Växer för övrigt gifthättingen nu på senhösten?
Med det knepiga väder som varit i höst får vi nog räkna med att en och annan art tappar “begreppen” och startar på nytt. Normalt är gifthättingen en “senare” svamp i förhållande till exemplvis föränderlig tofsskivling.Men växtperioderna kan överlappa varandra dessvärre.
Kanske vi ska sluta att plocka och äta svamp, det verkar att vara farligt ?
Jag har fortfarande ett par frågor som är obesvrade.
Men tre nya arter har jag lärt mig att uppskatta dena säsong och TACKk till er med och utan stjärnor som har hjälpt mig.
Nu, den 23 nov. kan väl säsongen tyckas vara slut, men blidvädret fortsätter. Kanske vi plockar svamp lång in i dec. ???
Här nere i Bohuslän är det förvisso milt men fy katten vad det regnar.Min lilla skörd igår räckte knappt till middag idag , blev tvungen nalla lite ur frysen.Stora bestånd av rökslöjskivlingen hade totalt regnat sönder och det mesta av trattkantarellerna kändes som slem.Det är nog dags att ställa bort korgen…..men så trååkigt. De Blåmusseroner du hade på bild imorse Lena M såg faktiskt ut att vara användbara. Jag har dessutom lärt mig göra något bra av dom.
Nu har jag åter plockat rökslöjskivling.
De flesta var tveklösa.
Dock hittade jag några som stämmer mycket bra med bilderna på nätet av rotslöjskivlingen och då jag inte riktigt förstått av denna diskussion huruvida den var ätlig kastade jag dessa.
Har inte heller riktigt slutat oroa mig för gifthätting så jag tillreder bara tydliga rökslöjskivlingar med grå skivor och grå “rökslöjerest” på hattkanten.
De funkade bra i blandning med frostvaxskivling och trattkantarell i alla fall.
Ja Bo var försiktig, nästan så att jag tror att det har smugit sig in en ” katt bland hermelinerna “. M.a.o nån giftsvamp bland rökslöjskivlingen jag plockade och åt förra veckan.
I bästa fall en släng av vinterkräksjukan som florerade i Gävle dit jag var förra tisdagen.
Nog tycker jag att jag granskar varje svamp, men vem vet ?
Ja, det kanske finns olämpliga släktingar till rökslöjskivlingen, men det är främst gifthättingen jag är skraj för, och då kommer man väl inte ens undan med magsjuka!
Hoppas framledes hitta några säkra sätt att identifiera den luringen.
Som jag för övrigt inte med säkerhet alltså kan säga mig ha träffat på!
enligt databasen har gifthättingen ljusbruna eller beige skivor.
det är ändå svårt med riktigt unga exemplar där skivorna bara är allmänt “ljusa” tycker jag.
förmodligen helt stick i stäv med min vanliga inställning att unga ex. är bäst matsvamp, men jag vågar helt enkelt inte ta alltför unga outvecklade rökslöjskivlingar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.