0 296 visningar

12 svar

Till slut gav jag upp...

Kristina i Lund

22 nov 2006 kl. 15:13

och köpte 350 g. stora jättefina trattkantareller idag hos den lokale hökaren. De var värmländska och kostade 20:- hg. dvs. jag gav 70:-. Nu är de rensade (det blev nästan inget spill) och täcker två ungsplåtar. Med tanke på all bensin jag gjort av med i mina patetiska försök att själv finna dem, så fick det nu bli så här. Hoppas nu att de är lika fina efter torkningen!

0

Lena M

22 nov 2006 kl. 15:39

Ja, det är inte rättvist alla gånger. Här finns väldigt mycket av den, men då har ni arter som inte finns längre norrur. ( Gästrikland )

0

Bo E

22 nov 2006 kl. 16:01

På ICA cityhallen har de fortfarande fina kantareller för 299;- kg och trattkantareller förstås något billigare.

Ännu är jag obstinat och vägrar köpa det som kan självplockas.
Jag åker med lokalbussen för en tia om det skulle bli av nöden tvunget. Annars en stärkande promenad!

Synd bara att dagarna blir kortare och kortare så här års!

0

per d

22 nov 2006 kl. 16:07

det var som attan !! 200 kr kg för trattkantareller och 300 kr kg för kantareller, så blir jag tvungen att ta en heldag i skogen igen nu på fredag och se vad det kan bli till !!! inte en natt med minusgrader här ännu i höst så det kan nog finnas lite hopp !!

0

Kristina i Lund

22 nov 2006 kl. 18:47

Lycka till Per! Vad brukar du få för dina trattkantareller?

0

per d

22 nov 2006 kl. 18:58

100 kr kg, danska.

har hört att det finns trattkantareller på vägen från lund till sturup precis innan sturup till höger om vägen, men har aldrig funnit några själv där.

0

Helene

22 nov 2006 kl. 18:58

jag börjar tröttna på trattkantarellerna nu och ids bara kröka rygg för något spec, ja har ni hört på maken så lat jag har blivit efter denna gudomliga höst. Det blir en dag i skogen i morgon och tack för mig

0

per d

22 nov 2006 kl. 19:09

helene, trattkantareller behöver man ju inte kröka rygg för. dem sitter man ner och plockar eller hasar sig sakta fram på knä efter….

0

Kristina i Lund

22 nov 2006 kl. 19:20

Eller som jag idag - stod rakt och plockade ner i påsen. Jag fick plocka dem själv men å andra sidan så fanns det nästan bara stora och fina!

0

Nu är de torra!

Kristina

23 nov 2006 kl. 10:46

Så gott som färdigtorkade. De har legat utbredda på tidningar en bit ifrån utblåset till vår värmepump - suveränt! Där kan man snacka om luftväxling. Ska väga dem och rapportera när jag är säker på att de är helt torra.

0

Nu är de torra!

Kristina

23 nov 2006 kl. 18:51

Det blev 26g torkade av de ursprungliga 350g. Jag gav 20:-/hg och med lite omräkning blir det ca. 270:-/hg för de torkade. Kan vara ett ungefärligt mått för er, som köper och säljer till varandra.

0

Nu är de torra!

Lena M

23 nov 2006 kl. 18:59

Jag tycker det är tråkigt Kristina att vi skall ha så gott om trattkantareller och ni ingenting. Jag plockar pch torkar ett kilo till dig om du vill ? Kostar ingenting för svampen är gratis och det lilla besvär det innebär , det är att göra en mäniska glad.
Hör av dig , OM

0

Lena M

Kristina i Lund

23 nov 2006 kl. 19:04

Tack snälla! Jag skulle bli jätteglad!!! Hör av dig på kristina.idberg@telia.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone