0 246 visningar

12 svar

fynd idag

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 17:36

Hittade en liten taggsvamp börjat poppa upp överallt.I granskog i barrmatta.Bild 1 är jättesuddig i miljö , Bild 2 närbild inne , Bild 3 något som fanns där jag brukar parkera.

0

Bo Reyer

22 nov 2006 kl. 17:51

Ang. bild 3, så är den ytterst sällsynt. Jag känner inte till någon annan art som kan kamoufluera sig lika bra.
Det är helt klart en stereoskivling.

0

Gunhild

22 nov 2006 kl. 18:02

ser ut att kunna vara rödgul taggsvamp, äter du den?
Stereoskivlingen blir allt vanligare. Jag hittade också en ny sort i dag vad den nu kan heta?

0

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 18:09

Här ätit rödgul förut tillsammans med den bleka taggsvampen. Dom här var alldeles nyuppstigna så dom fick följa med hem.Tillsammans med lite frostvaxing , rökslöjskivling och trattkantareller.

0

Bo E

22 nov 2006 kl. 18:09

Gunhilds bild tror jag är en något frostskadad säng-sopp som somnat in för gott.

Kul att taggsvamparna håller på att växa ännu.
varför skulle man inte äta dem?

Utmärkta med trattkantareller eller vanliga kantareller, eller varför inte med frostvaxskivlingen?

0

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 20:05

Helhetsbild av min skörd idag , Rökslöjskivling , Trattkantarell, Rödgul Taggsvamp och Frostvaxing. Stereon lät jag vara….

0

bild....

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 20:06

....här…vissa av frostvaxingarna som inte gick att ta med hem var nästan 9 cm i diameter

En middag i alla fall

0

bild....

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 20:08

...fel bild…nytt försök

0

Varför...

Salasias

22 nov 2006 kl. 23:17

..gick inte frotsvaxingarna, de stora, att ta hem?

0

Varför...

Birgitta D

22 nov 2006 kl. 23:36

Jag har också träffat på taggsvamp som ser nya och frächare ut än frostvaxingen. Har inte plockat för att jag förmodar de är beska taggisarna alltså. Jag har grannar som gärna vill ha. Har du testat smaken? Mycket sbamp tex rökslöjskivlingen är i bättre kondition ny än frostvaxingen. Hoppas det komer nya fräscha ex. Vill inta ha mer trattisar.

0

Varför...

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 07:43

Dom stora frostvaxingarna hade helt enkelt gett upp , flera låg med hatten av. Jag blandade min rödgula taggsvamp med några rökslöjor och trattkantareller och kände ingen beska.

0

Varför...

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:39

Är det vanligt att frostvaxing ligger ned med hatten av?

Det trodde jag berodde på att någon trampat / sparkat på dem för det har varit vid motionsspår och ridstigar jag funnit dylika!

Vissa med hatten av har i alla fall varit så färska att de utan problem kommit med i stekpannan.
Andra har varit alltför skadade.

0

hatten av....

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 19:07

...är det på många där jag plockar.Det är faktiskt så jag upptäcker dom de flesta gånger.
Här är dom rätt hårt angripna både av larver och små flugor.
Fick nästan kasta 1/3 av det jag bar hem i mörkret igår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone