0 224 visningar

9 svar

Ny art för mig

Peter

22 nov 2006 kl. 21:55

Jag har mina misstankar vad det kab vara, men säger inget så att ni kan gissa ostyrt.

Barrblandskog, plockad nu i helgen, mellansverige. Slemmig på hatten, lite “uppsvälld” på foten strax under hatten. Storlek och färg ser ni. På bilderna finns också en del trattkantareller och röda trumpeter, bortse från dem.

0

Ny art för mig också..

Salasias

22 nov 2006 kl. 22:04

..den nya art jag lärt mig tack vare Svampforum.. Jag gissar på frostvaxing (hette den så?).
Jag hittade två stycken (!) och åt dem för en vecka sedan och lever än.
Jättegoda!

0

Ny art för mig också..

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 22:10

stora fina exemplar grattis !

0

Peter

22 nov 2006 kl. 23:42

Frostvaxing var min gissning, men färgen? I svampböcker är den oftast rödaktig på hatten, och nästan gul under.

0

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 07:40

Dina exemplar är alldeles nyuppstigna därav färgen. Många av de jag plockade igår var mer röda med gula nästan oranga skivor.

0

Birgitta D

23 nov 2006 kl. 09:10

Jag har hittad ex allt från grå till bruna hattar. Skivor och fot har varierat från ljust gult till orange med röda inslag. Måste ut idag och leta flera.

0

Frostvaxing

Kalle

23 nov 2006 kl. 09:26

Ser egentligen bara hatten. Om den har svagt nedlöpande och vaxartade skivor, slemmig hatt i blöt väderlek och från nästan vit (mycket ljus gul) till nästan lysande gul färg på fot och skivor, ibland lite rött inslag, så är det en frostvaxskivling. Förmodar att det fanns tall i närheten.

0

Hans Myhre

23 nov 2006 kl. 10:52

Ja, det er Frostvaxskivling.

0

Peter

23 nov 2006 kl. 11:24

Då fogar jag frostvaxingen till min lista över funna (och snart avsmakade) arter…

Tack!

0

Frostvaxing, javisst!

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:07

Nästan exakt så brukar de se ut, fast jag har hittat de som haft väldigt mycket gulnyans i foten, och de med väldigt kraftig fot.
De verkar kunna växa upp och bli ganska stora oxå.
Hittade ett par riktiga bjässar förra helgen i alla fall bland alla små.

Grattis till fynden!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone