Jag har mina misstankar vad det kab vara, men säger inget så att ni kan gissa ostyrt.
Barrblandskog, plockad nu i helgen, mellansverige. Slemmig på hatten, lite “uppsvälld” på foten strax under hatten. Storlek och färg ser ni. På bilderna finns också en del trattkantareller och röda trumpeter, bortse från dem.
Ser egentligen bara hatten. Om den har svagt nedlöpande och vaxartade skivor, slemmig hatt i blöt väderlek och från nästan vit (mycket ljus gul) till nästan lysande gul färg på fot och skivor, ibland lite rött inslag, så är det en frostvaxskivling. Förmodar att det fanns tall i närheten.
Nästan exakt så brukar de se ut, fast jag har hittat de som haft väldigt mycket gulnyans i foten, och de med väldigt kraftig fot.
De verkar kunna växa upp och bli ganska stora oxå.
Hittade ett par riktiga bjässar förra helgen i alla fall bland alla små.
Grattis till fynden!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.