0 637 visningar

12 svar

Grön musseron

Irene A

22 nov 2006 kl. 22:31

Har en till Gotlandssvamp från kalkrik, betad barrskog (Tjaukle) - en musseron som verkar stämma bra med beskrivningar av Tricholoma viridilutescens, gulgrön kantmusseron. Den milda smaken, de sågtandade skivorna, spormått, foten som också fläckas i gulgrönt o.s.v.
Men det finns en sak som stör mig, och det är uppgiften om att den ska växa på sur mark, även i vitmossa.
Är det möjligt att det ändå är samma art, eller kan det röra sig om flera arter eller varianter som är så lika varann?
Är det någon annan som har erfarenhet av vilka krav den här arten har på sin växtmiljö?

0

Uno M

23 nov 2006 kl. 08:31

Irene, kan det inte vara som hos många växter att de är indifirenta, tror det kallas så, till kalk o höga eller låga Ph-värden. Det är symbiosen med andra arter som är det viktiga. Troligen inte virmossan alltså utan kanske mer troligt mykorhiza ihop med tall. Om arten vet jag inget. Tycker den mest liknar såpmusseron

0

Franco Matli

23 nov 2006 kl. 09:59

Hej Irene, din musseron ser ut att vara Tricholoma viridilutescens Moser.Har sett den ett par gånger på alperna, också på kalkmark med tall, gran och björk, enligt R.Galli växer den båda i sur och-kalkmark.Din beskrivning stämmer bra.Den ska vara nästan luktlös och smaka nästan sötaktig.Grattis för fynden.
Sällsynt i hela Europa

0

Irene A

23 nov 2006 kl. 10:02

Min erfarenhet av kalk- respektive sura marker är förstås att svampfloran skiljer sig åt väldigt mycket. Jag tror i så fall mer på att den som uppger fynd från så kallade “sura” marker vistas mer i utpräglade kalkområden och därför har helt andra referenser.

Ett allmänt problem som brukar nämnas i samband med bl.a. kantmusseroner och närstående arter, är deras “polymorfism”, alltså många små variationer i deras DNA, som gör dem svåra att identifiera till exakt art eller variant. Det bekymrar mig förstås att man kan hitta så många olika kantmusseroner utan att kunna sätta namn på dem.

Den här musseronen hör närmast till kantmusseronerna, för den har i alla fall ett tydligt kännetecken, att skivorna gulnar ute vid hattkanten.

Ett problem är att namnet T. viridilutescens verkar tolkas olika runt om i Europa, och den som namngett arten (M. Moser) har själv senare ansett den vara synonym med T. subsejunctum.

Marcel Bon har beskrivit en variant av kantmusseron, T. sejunctum var. coniferarum, som stämmer rätt bra med det här fyndet: Påtagligt sågtandade skivor och växtplats med tall på kalkmark. Gulgrön grundfärg och ofta mycket mörktrådig, ibland helt utan gröna toner.

0

Irene A

23 nov 2006 kl. 10:25

Tack, Franco! Ditt inlägg kom medan jag skrev det förra.

Då tror jag på att kalla den T. viridilutescens, i alla fall tills vidare. Bon’s var. coniferarum kan ju mycket väl vara en synonym eller variant av den, för de har inga tydliga mikroskopiska skillnader. Allt verkar inte vara fullständigt utrett när det gäller kantmusseronerna - om det någonsin låter sig göras.

0

Hans Myhre

23 nov 2006 kl. 10:48

Holder med dere om at dette er T. viridilutescens. T. sejunctum var. coniferarum har ikke denne grønne fargen men er gulaktig og mer lik sejunctum.Denne gruppen Tricholoma er vanskelig ja.Interessant funn!

0

Irene A

23 nov 2006 kl. 13:14

Hans, det var intressant att höra att du var bekant med en del av dessa musseroner. Jag är nyfiken på om du har någon uppfattning om de tre bifogade bilderna (som förmodligen är en och samma art).

Enligt den här artikeln borde de vara T. arvernense.
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Tre%20kantmusseroner%20i%20Sverige.pdf

Alla tre fynden är gjorda på olika platser i gammal, lavrik tallskog, i miljöer där det bl.a. växer Tricholoma focale, T. matsutake, Boletopsis grisea, Sarcodon scabrosus, S. glaucopus, Hydnellum caeruleum m.fl. På det största exemplaret (sista bilden) är hatten över 20 cm bred..

0

franco Matli

23 nov 2006 kl. 17:26

Bild 1 vet ej
Bild 2 kan vara Tricholoma coryphaeum
Bild 3 kan vara Tricholoma sejunctum var coniferarum (sporer 6-8x5-6, 5)som liknar T.arvernense (sporer 4, 5-5, 5x4-5 droppformiga)

0

Anita Stridvall

23 nov 2006 kl. 19:39

Sannolikt är Gotlandssvampen en Tricholoma viridilutescens, men den är inte särskilt fräsch. I Västra Götalands län har vi sett den ett 50-tal gånger mellan 1980 och 2006. Vi har hittat den både i sur barrskog och på rikare mark, men vi ser den inte varje år.

0

Hans Myhre

23 nov 2006 kl. 22:07

nr. 1 ser jeg ikke fargen på hatten skikkelig, ser ikke skivene eller stilken så den vet jeg ikke. Nr.2 “kan” være T.arvernense. Microskopering må vel til. Nr. 3 er T. Sejunctum. Det er vanskelig når en ikke vet hvilke arter som er funnet der før.

0

Gula musseroner

Irene A

24 nov 2006 kl. 11:22

När det gäller så variabla arter som kantmusseronerna, kan jag lätt acceptera den grönsvarta från Gotland som T. viridilutescens - inte minst efter att ha sett hur även de gula kantmusseronerna i ren tallskog kan variera i utseende. Jag är nämligen övertygad om att alla tre på mina bilder är samma art. De som finns på första bilden är lika gula (de ytor som är skyddade av andra hattar) som på bild två.

Det var intressant att se förslagen från er, de visar hur olika det går att tolka och beskriva arterna i det här komplexet.

Artikeln i SMT försöker redogöra för tre huvudarter som anses klarlagt att de finns i Sverige och hur de växer. Dels den gulgröna (viridilutescens), den sydliga i lövskog (sejunctum) och den “vanliga” som växer med tall (arvernense).
Ska jag gå efter ekologin, visar bilderna i så fall T. arvernense, men om jag jämför utseendet på dem med andras bilder, stämmer det ganska dåligt.

Ingen av dessa kan rimligtvis vara T. coryphaeum, ursprungligen en Fries-art, som sedan beskrivits som en variant av T. sejunctum från bok & hasselmiljö.

Nu har jag tillgång till mikroskop, men inga svampar kvar. Jag vet var de växte, och tänker leta upp nya fast det kan dröja några år…

0

Gula musseroner

Hans Myhre

24 nov 2006 kl. 11:55

Irene, du må tørke slike “ubestemte” arter og notere deg alt. Siden kan du gå tilbake og microskopere. Jeg har også gjort slik som du mange ganger og ikke gjenfunnet arten samme året men nå har jeg lært å ta vare på dem.
Så den første var også gulaktig som de to andre, det kunne jeg ikke se på bildet. Det ser ut som at T. arvernense har en tykk og kortere stilk enn T. sejunctum. Nå er det noen her som kaller den T. sejunctum vi finne i tallskog for var.  av den grunn at sejunctum skulle vokse i løvskog. Vi svever i litt uvisse med disse artene.

0

Gula musseroner

Irene A

24 nov 2006 kl. 12:37

Hans, det är nog inte omöjligt att det även finns en variant av T. sejunctum i tallskog, ev. var. coniferarum, som uppges kunna bli mer storväxt än de övriga. Jag har inte sett Bon’s originalbeskrivning, men den sägs vara ganska luddig…

Om jag inte minns fel, heter T. arvernense orangebrun musseron på norska, och det namnet passar bra till de bilder jag har kunnat hitta av arten på webben - men inte särskilt bra till mina fynd.

Det där med längd och tjocklek på svampfötter tycker jag ofta hänger samman med var de växer, och stämmer inte alltid med artbeskrivningarna. För att nå upp över tjocka lav- eller mosstäcken måsste de växa sig längre än de behöver göra i låg eller gles vegetation.

Och jag vet att man ska vara ordentlig och ta vara på kollekter… En artbestämning som kan tyckas enkel och självklar när man hittar något, visar sig ofta vara mer komplicerad med tiden :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone