0 300 visningar

7 svar

Ny dag

Lena M

23 nov 2006 kl. 08:12

nya möjligheter, men först vill jag fråga om dessa som jag såg igår.
1. Den lilla söta skivlingen växte efter stammen på en gammal gran. Vad heter den.
2. På en nerlagd gammal väg i gräset stod ett gäng av dessa, är det sotvaxingar.
3. Och bara nån meter bortanför fanns dessa som jag vill ha till blåmusseroner.
Nu vore det bra om någon talade om vad det egentligen är.

( Det finns många gamla igenvuxna skogsvägar här därför att det har legat en gruva här och fraktas malm. Överallt ser man djupa gruvhål som turligt nog är inhängnade )

0

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 08:17

2 är inte sotvaxing
3 Ser ut som blåmusseron

0

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 08:29

nr 2 kanske kan vara en munkhatt av något slag “tämligen sällsynt i gräsrik gles skog” ett långskott men kul att gissa
bild här:
http://www.myco-vaud.ch/albums/smv2003/melanoleuca_melaleuca_jorat_DSCN2893.jpg

Latinskt namn i min bok melanoleuca melaleuca

0

Lena M

23 nov 2006 kl. 08:38

Jasså, Birgitta du är också morgonmänniska. Nej jag tror inte på sotvaxing riktigt för den här är mindre, men det var det enda jag kom på. Säkert är det någon som kan det.

0

Uno M

23 nov 2006 kl. 08:44

nr1 kan vara galerina triscopa, spetshätting. I varje fall en galerina

0

Irene A

23 nov 2006 kl. 08:45

Den första ser ut som en laxskivling. Kan de också klättra i träd..?

Den andra är jordmusseron, Tricholoma terreum (någon variant eller närstående art).

Den sista är blåmusseron förstås.

0

Lena M

23 nov 2006 kl. 08:47

Tack, nu har jag lite att gå på, skall läsa mera om dem i böckerna.

0

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:22

Munkhätta, jordmusseron och spetshätting var för mig helt nya arter.
Blåmusseronen är vi visst alla överens om.

Men hur var det med de 2 första?
Är det olika bud på nr 2 och är det spetshätting eller laxskivling på nr1?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone