och blött på min jakt efter frostvaxingen, inte växer de tätt presis. Två arter vill jag ha hjälp med.
1. En ljus skivling som växte tuvad i barrskog och
2 en ensam gulaktig svamp vars skivor gick åt gulgrönt, tall och vitmossa. Tackar på förhand.
KRISTINA , HUR GÅR DET MED DINA TRATTKANTARELLER ?
Tycker lite synd om dig, när man går förbi och inte ids plocka dem.
Och Bo , svavelmusseroner är de så små. Förresten var jag och smakade på harörat, ingen utpräglad smak, tycker att allt smakar vatten, dy, numera och det är ju inte konstigt. Lycka till i svampskogen i helgen, verkar att bli bra väder, åtminstone här i mellansverge.
På den första är jag inne på samma som Elisabeth, att det är en vaxskivling. Den påminner så mycket om frostvaxing att det skulle kunna vara en albinoform av den.
Den andra ser ut som en riddarmusseron på hatten, men jag tycker att skivorna är alldeles för bleka. Då blir alternativet bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans. I så fall är smaken förstås bitter. De som jag har hittat på tallhedar häruppe, är mer lika riddarmusseronen än de som växer i granskog.
Jag har tittat på era förslag och tycker att nr. 2 är mest lik svavelmusseronen. Den ljusa ?
Kanske som Irene säger, en albino av frostvaxskivling.
Jag undrar om jag nånsin kan lära mig alla de gulbeiga svamparna, en del växer tuvade på barrvedsrester, andra på lövved. Endel goda, andra giftiga. Jag är
väldigt försiktig med alla dessa arter, i år har jag testat rökslöjskivlingen som jag tyckte mycket om. Men alla granskas nästan under lupp, vill gärna hänga med ett tag till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.