0 260 visningar

12 svar

Ruggigt

Lena M

23 nov 2006 kl. 14:37

och blött på min jakt efter frostvaxingen, inte växer de tätt presis. Två arter vill jag ha hjälp med.
1. En ljus skivling som växte tuvad i barrskog och
2 en ensam gulaktig svamp vars skivor gick åt gulgrönt, tall och vitmossa. Tackar på förhand.

0

Ruggigt - Lena

Kristina i Lund

23 nov 2006 kl. 16:38

Det kommer inga bilder!

0

Ruggigt - Lena

Kristina

23 nov 2006 kl. 16:43

Vad konstigt - när jag försökte igen så kom bilderna! Fast jag vet inte vad det är på dem.

0

Ruggigt - Lena

Bo E

23 nov 2006 kl. 16:56

Den första ser bekant ut men jag har inga bra förslag.
Den andra ser ut som en svavelmusseron, tycker jag, men växer de på tallstubbar?

0

Ruggigt - Lena

Lena M

23 nov 2006 kl. 17:14

KRISTINA , HUR GÅR DET MED DINA TRATTKANTARELLER ?
Tycker lite synd om dig, när man går förbi och inte ids plocka dem.
Och Bo , svavelmusseroner är de så små. Förresten var jag och smakade på harörat, ingen utpräglad smak, tycker att allt smakar vatten, dy, numera och det är ju inte konstigt. Lycka till i svampskogen i helgen, verkar att bli bra väder, åtminstone här i mellansverge.

0

Ruggigt - Lena

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:54

Svårt att bedöma storleken på den gulaktiga svampen.

Hoppas det kommer nån med asterix som kan lösa dessa.

Jag fick bara en association till nån bild av svavelmusseron som jag sett.
Kanske helt galet.

0

Elisabeth

23 nov 2006 kl. 18:46

Hej Lena!
Vad duktig du är att samla in svampar trots is och snö, jag går knappast i skogen nu.
Den första ser ut som en vaxskivling, och den som växer på stubben är en ticka eller mussling. Du måste vända på den så man ser baksidan.
Vi hörs!

0

Ruggigt - Lena

Kristina i Lund

23 nov 2006 kl. 19:01

Jodå Lena, nu är jag lycklig ägare till 26g. torkade trattkantareller. Se mitt inlägg “Till slut gav jag upp”.

0

Ruggigt - Lena

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 19:11

vit tuvskivling på nr 1 tror jag , sen finns det väl något som heter svavelmusseron också , kan vara den på nr 2

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 08:14

På den första är jag inne på samma som Elisabeth, att det är en vaxskivling. Den påminner så mycket om frostvaxing att det skulle kunna vara en albinoform av den.

Den andra ser ut som en riddarmusseron på hatten, men jag tycker att skivorna är alldeles för bleka. Då blir alternativet bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans. I så fall är smaken förstås bitter. De som jag har hittat på tallhedar häruppe, är mer lika riddarmusseronen än de som växer i granskog.

0

Lena M

24 nov 2006 kl. 10:22

Jag har tittat på era förslag och tycker att nr. 2 är mest lik svavelmusseronen. Den ljusa ?
Kanske som Irene säger, en albino av frostvaxskivling.
Jag undrar om jag nånsin kan lära mig alla de gulbeiga svamparna, en del växer tuvade på barrvedsrester, andra på lövved. Endel goda, andra giftiga. Jag är
väldigt försiktig med alla dessa arter, i år har jag testat rökslöjskivlingen som jag tyckte mycket om. Men alla granskas nästan under lupp, vill gärna hänga med ett tag till.

0

Ruggigt, Lena

Kristina i Lund

24 nov 2006 kl. 10:41

Man kan inte vara nog försiktig!

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 11:40

Om det är svavelmusseron, ska den vara svavelgul i köttet och lukta starkt och vidrigt. Jag är skeptisk…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone