Tickan på bild 1 växer på samma sätt och påminner om platt-tickan. ( inte undersidan)Den växte på en snart obefintlig stubbe nära marken. Var tvungen ta hem den eftersom batteriet i kameran sa ifrån. Vilken är det?
Den andra bilden vet jag vad den föreställer, men nån kanske vill gissa. Visst är den vacker?
jag vet inte om jag är ute å cycklar nu, men jag tycker din bild ser ut som en gammal skivling som det växer en resupinatticka på.
om det är så , så finns det några att välja på, släktet Trechispora har ofta sådana hyss för sig som att växa på annan svamp, menför att veta om det är den så måste du mikroskopiera, den har små taggiga soporer
Kan det inte vara en svedticka? Har tittat på den i genomskärning det stämmer med den mörka linjen ovanför rörlagret. den är 8-10 cm bred och ganska tunn och seg. Nu har den ju varit både frusen och översnöad så den kanske är lite konstig men i alla fall. Den har små poröppningar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.