0 298 visningar

14 svar

total tristess....eller ??

per d

23 nov 2006 kl. 17:27

verkar som att sidan gått i vinterdvala, eller är det bara jag som tycker det är trist att läsa om tickor, hattar gjorda av svamp, och se en massa bilder på oätliga svampar ??
själv glädjer jag mig något väldigt inför morgondagens heldagstur. skall bli spännande att se om det varit någon tillväst på kantareller och trattkantareller de senaste 2 veckorna !!

0

Gunhild

23 nov 2006 kl. 17:42

Du kan vara lycklig du per som fortfarande kan glädja dig över och plocka trattkantareller och kantareller. Det skulle jag också gärna göra men jag får vackert vänta till nästa år, fast regnet gör allt för att ta kål på den snö vi fått.
Under tiden tycker jag att det är jättespännande att vandra runt och titta på tickor och kanske hitta nya sorter som man kan få hjälp med att identifiera på forumet.

0

Bo E

23 nov 2006 kl. 17:43

Tycker att det kan vara intressant med nya arter. Även om de är oätliga så lär man sig ju att de är….oätliga!

Verkar även finnas en krets här som är intresserad av oätliga tickor (träsvamp sa vi som barn), men man behöver ju inte svara på ALLA inlägg heller.

För min del blir det lördag och söndag som viks för skogen.
Hoppas oxå att det kommit upp nåt och håller tummarna för en frostfri helg!

0

Lite avslaget är det allt

Nina H, Sthlm norr

23 nov 2006 kl. 19:41

...men någon gång måste vi ju sluta även dennna fantastiska svampsäsong. Själv tänkte jag bara fota idag, men oj svampen bara sprutade upp ur marken. Kantarellerna växte där jag hittade svart trumpet i förrgår - och inte sett något! Kolla så nära husen!!!!
Det blev en paj av dagens fynd; trattkantarell, kantarell och svart trumeptsvamp. Plus lite annat.

0

Helene

23 nov 2006 kl. 20:43

ja hattar av tickor är inte roligt men visst är det roligt med vackra svampbilder även om dom inte går att äta. eller?

0

Nina H

Annette L, Sthlm norr

24 nov 2006 kl. 08:55

Visst är det jobbigt när löven försvunnit, nu ser man ju husen å då ska man ju inte plocka svampen :=) Här vimlar det av svamp fortfarande oxå :=)

0

Lena M

24 nov 2006 kl. 10:28

Är man bara intresserad av matsvampar kan det bli en lång, händelsefattig tid. Men man kan under väntans tider läsa svamplitteratur och förkovra sig.
Minns att jag frågade väldigt mycket i början och det var innan jag hade kamera. Så det går jättebra att lära sig svamp även på vintern. Nu skall jag studera tickor framöver, så jag känner igen flera arter än vad jag kan idag.

0

Gittan

24 nov 2006 kl. 10:48

Håller med Per, eftersom jag är intressrad av matsvamp och fullständigt ointresserad av vackra bilder av tickor (de tittar jag på i skogen men är inte intresserad av vad de har för latinska namn mm). Man kanske skulle kunna dela upp forumet så vi som vill ha info om matsvamparna kan ha ett och proffsen kan ha ett eget.

0

Haren

24 nov 2006 kl. 16:44

vilken totalt trist sida det här skulle bli med bara per d och typ Gittan inlägg, jag undrar hur nyfiken man kan bli?

0

Haren

Charina

24 nov 2006 kl. 16:57

Om du bara visste vilket hålligång det kan vara här inne… Jeeezzuzzz!

0

halland...

Birgitta F

24 nov 2006 kl. 17:05

Håller du oxo på att flyta bort Charina ? Såg att vi ska få sol på söndag iaf….

0

halland...

Charina med gälar

24 nov 2006 kl. 17:30

Här har varit oceaner lite varstans.Men nu är det ganska lugnt.
Verkar bli bättre till veckan. SOOOL!!
O kanske lite kallare.

0

Annette

Nina H, Sthlm norr

24 nov 2006 kl. 22:31

Nä, nu ser man inte svampen för löven…..det var en hel del krafsande innan jag fick fram dem.
Gör inget om dom ser att jag plockar där, har så många andra ställen….
Hur är det med frostvaxingen?...tänker fortfarande att jag skulle vilja….men nu har jag misskött så mycket annat hela hösten, få jobba hela kvällen nu o hela helgen.
Men - tänker på skåpet fullt med svampburkar o då blir jag glad…..

0

Gittan och Lena M

Gunhild

24 nov 2006 kl. 22:35

Kolla in den här sidan
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/svamp4/index.htm
Men passa er man kan bli verkligt intresserad!
Kursen om vedlevande svampar var en av dom roligaste jag gått.

0

Gunhild

Gula

24 nov 2006 kl. 22:57

Fin länk, Gunhild! Där försvann den nattens sömn.. ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone