verkar som att sidan gått i vinterdvala, eller är det bara jag som tycker det är trist att läsa om tickor, hattar gjorda av svamp, och se en massa bilder på oätliga svampar ??
själv glädjer jag mig något väldigt inför morgondagens heldagstur. skall bli spännande att se om det varit någon tillväst på kantareller och trattkantareller de senaste 2 veckorna !!
Du kan vara lycklig du per som fortfarande kan glädja dig över och plocka trattkantareller och kantareller. Det skulle jag också gärna göra men jag får vackert vänta till nästa år, fast regnet gör allt för att ta kål på den snö vi fått.
Under tiden tycker jag att det är jättespännande att vandra runt och titta på tickor och kanske hitta nya sorter som man kan få hjälp med att identifiera på forumet.
Tycker att det kan vara intressant med nya arter. Även om de är oätliga så lär man sig ju att de är….oätliga!
Verkar även finnas en krets här som är intresserad av oätliga tickor (träsvamp sa vi som barn), men man behöver ju inte svara på ALLA inlägg heller.
För min del blir det lördag och söndag som viks för skogen.
Hoppas oxå att det kommit upp nåt och håller tummarna för en frostfri helg!
...men någon gång måste vi ju sluta även dennna fantastiska svampsäsong. Själv tänkte jag bara fota idag, men oj svampen bara sprutade upp ur marken. Kantarellerna växte där jag hittade svart trumpet i förrgår - och inte sett något! Kolla så nära husen!!!!
Det blev en paj av dagens fynd; trattkantarell, kantarell och svart trumeptsvamp. Plus lite annat.
Är man bara intresserad av matsvampar kan det bli en lång, händelsefattig tid. Men man kan under väntans tider läsa svamplitteratur och förkovra sig.
Minns att jag frågade väldigt mycket i början och det var innan jag hade kamera. Så det går jättebra att lära sig svamp även på vintern. Nu skall jag studera tickor framöver, så jag känner igen flera arter än vad jag kan idag.
Håller med Per, eftersom jag är intressrad av matsvamp och fullständigt ointresserad av vackra bilder av tickor (de tittar jag på i skogen men är inte intresserad av vad de har för latinska namn mm). Man kanske skulle kunna dela upp forumet så vi som vill ha info om matsvamparna kan ha ett och proffsen kan ha ett eget.
Nä, nu ser man inte svampen för löven…..det var en hel del krafsande innan jag fick fram dem.
Gör inget om dom ser att jag plockar där, har så många andra ställen….
Hur är det med frostvaxingen?...tänker fortfarande att jag skulle vilja….men nu har jag misskött så mycket annat hela hösten, få jobba hela kvällen nu o hela helgen.
Men - tänker på skåpet fullt med svampburkar o då blir jag glad…..
Kolla in den här sidan
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/svamp4/index.htm
Men passa er man kan bli verkligt intresserad!
Kursen om vedlevande svampar var en av dom roligaste jag gått.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.