0 256 visningar

11 svar

Är det

Gunilla o Niklas

23 nov 2006 kl. 18:22

den “alla” pratar om? Inte smakad på men det tar vi i imorgon om ingen avråder oss!

0

Louise Brodd

24 nov 2006 kl. 10:59

Tror att det är Tegelkremla.

0

Gittan

24 nov 2006 kl. 11:04

Definitivt ingen tegelkremla, men har inget annat förslag.

0

Tina Nordberg

24 nov 2006 kl. 11:19

Håller med det är ingen kremla.Vad pratr alla om ? Råder EJ att äta den förän någon säkert talar om vad det är.

0

Tegelröd slöjskivling

Bengt Sandh

24 nov 2006 kl. 11:39

Det är den tegelröda slöjskivlingen. Oätlig med kärv, sammandragande smak.

0

Birgitta F

24 nov 2006 kl. 17:15

uj vad ni retas = )
Kan kanske vara flammulina velupites eller vad den nu hette..vinterskivling…tegelröd haha bengt…

0

Birgitta F

24 nov 2006 kl. 17:23

kan också vara rökslöjskivling , provtugga en bit smakar det som råa gröna ärtor , plocka allt ni kan och torka , jag kallar dom mina hattifnattar…jättegott
Lägg dom med hatten nedåt på tidningar , torkar blixtsnabbt kul att ha till vintern.

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 17:27

Jodå, det kan mycket väl vara tegelröd slöjskivling
http://twd.free.fr/Champis/Familles/Hypholoma/Hypholoma_sublateritium_071102_pr%20(6).JPG

Enda sättet att få ett säkert svar på om det är den eller rökslöjskivlingen, är att provsmaka - eller artbestämma veden den växer på (och sen provsmaka ändå för säkerhets skull).

0

Birgitta F

24 nov 2006 kl. 17:30

aldrig sett den så hos mig , tar tillbaka det Bengt , här nere ser den (tegelröda) alltid ut som polkagrisar…tack Irene

0

Tegelröd slöjskivling

Göran H

24 nov 2006 kl. 21:34

Annars gillar jag Bengts smakbeskrivning, speciellt det där med “sammandragande smak”. Lite som en tidig 60-tals beskrivning av en fickljummen kvarter rotmos.

0

Tegelröd slöjskivling

Bengt Sandh

24 nov 2006 kl. 22:26

Varför så hånfull Birgitta F? Du är delvis ursäktad för att du hade mod att ta tillbaka kommentaren. För mig är det 100% tegelröd slöjskivling, jag har visserligen ingen asterix men jag har lång erfarenhet och har lett flera svampkurser.

0

Tegelröd slöjskivling

Birgitta F

25 nov 2006 kl. 08:35

Jag trodde faktiskt att du skojade för hos mig har jag bara sett dom röd-vita , aldrig i samma färg som rökslöjskivlingen.
Därav mitt hehe , inte hånfullt menat alls = )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone