0 250 visningar

13 svar

Svamp kan rädda hotade skogar

Martin S

24 nov 2006 kl. 14:38

Jag hittade en intressant artikel på “Natur & Trädgårds hemsida”. I artikeln hävdas att matsvamp kan rädda hotade gammelskogar.

http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 14:44

Kanske.. om vi är beredda på att offra allemansrätten och låta markägarna själva ta hand om de eventuella vinsterna av svampen..?

0

Martins S

24 nov 2006 kl. 14:45

Jag glömde skriva att det även går att hitta en spännande artikel om tryffeljakt på Gotland på samma sida. Titta ute i högermenyn.

0

Martin S

24 nov 2006 kl. 14:48

Irene: Nja, det vore väl bättre att staten köper in en del av dessa skogar. Sedan kan de som vill plocka och sälja svampen som växer där.

Om nu svampen antas vara mer värd än träden, så blir det ju totalt sett mer ekonomiskt lönsamt att plocka svampen än att hugga ned träden.

Om staten äger skogen så blir detta ju ännu ett argument för att kunna skydda hotade skogar.

0

klas jaederfeldt

24 nov 2006 kl. 14:58

det finns ju en hel del svamp som räknas som matsvamp som är Signalarter, rapportera in dessa till din lokala skogsvårdsstyrelse så kanske du får en hemmaskog skyddad

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 15:38

Javisst är det bättre att staten köper in en del av dessa skogar, men oavsett vem som är markägare, är det ingen som köper argumentet att svampen är mer värd än träden, så länge det är fritt fram för alla att plocka svamparna - men inte träden!
Ett scenario är i så fall att markägaren ges möjlighet att upplåta mark för licensplockning, ungefär som med jakten (och böter för “tjuvplockare”). Jag tror inte att någon av oss vill ha det så.

Alla marker där goliatmusseronen växer, hyser många andra hotade arter, just sådana arter som Sverige har ett internationellt ansvar att skydda - på sikt även goliatmusseronen om de kvarvarande områdena blir för få och små. Om vi ska lyckas med det, kommer det an på viljan att offra något, d.v.s. skattepengar, på att bevara den biologiska mångfalden.

0

Svampekonomen

24 nov 2006 kl. 15:45

Finessen är väl att svamparna ska kunna skapa ett ekonomiskt värde som överstiger värdet av träden.

Om staten äger skogen så gynnas ju staten mest av att den ekonomiskt mest lönsamma verksamheten bedrivs i skogen. I det föreslagna fallet alltså svampplockning.

Med staten som ägare så är det ju ointressant vem som plockar svampen. För landet som helhet så gynnas ju ekonomin mest av att svampen plockas i det föreslagna fallet. Då den kan generera ett högre ekonomiskt värde än träden.

Ser man det hela i ett större perspektiv så skulle blir det ointressant vem som plockar svampen.

0

Svampekonomen

24 nov 2006 kl. 15:56

Jag kan göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg.

När det gäller jakt så är ju inte det ett intresse som är i konflikt med avverkning, tvärtom så kan ju viltet gynnas av en viss mängd hyggen.

Däremot så försvinner ju svamparna när träden huggs ned.

Att uteblivet skogsbruk skulle kunna bidra till att öka det rent ekonomiska resultatet för en speciell typ av skog, borde ju vara ännu ett skäl för att skydda skogen i fråga.

Det kan väl inte vara till skada att det går att se möjligheter till att naturvård även kan ge krasst ekonomiska vinster. Förutsatt då att man ser det hela mer på ett nationalekonomiskt plan.

0

Irene A

24 nov 2006 kl. 19:26

Hur gärna jag än skulle önska att du hade rätt, kan jag inte räkna ut hur svampplockning kan bli mer gynnsamt för staten än skogsbruket. För vissa enskilda svampplockare och för en inhemsk marknad där dessa plockare och uppköpare kan komma att spendera sina inkomster, förvisso - men mycket marginellt.

Krasst ekonomiskt för den svenska staten/samhället spelar det ingen roll vem som är ägare, för det största ekonomiska utbytet får man av skatteintäkterna, från skogsfastigheter, från vinster i skogsbruket, från produkter som vidareförädlats i landet. Alltså inte svampplockning så länge dagens spelregler gäller. Inte heller av att staten äger skogen, snarare tvärtom.

Däremot tycker jag att staten SKA äga skog med inriktning på att bevara biologisk mångfald för kommande generationer - utan baktankar om ekonomisk vinning.
Jag är dessutom motståndare mot allt som kan innebära ett hot mot vår allemansrätt.

0

Lars E

25 nov 2006 kl. 10:25

När pengarna för att skydda skogar minskar så är det nog ingen nackdel om det går att se att ekonomi och naturvård kan förenas.

0

Irene A

25 nov 2006 kl. 11:11

Visst, om svampplockning visar sig medföra mer pengar i statskassan, så borde det bli mer pengar över till skydd av skogar - eller..?

Hittills tror jag inte att goliatskördarna har gett något överskott, största delen av omsättningen har väl gått till omkostnader i form av flygfrakter till Japan?

0

Grethe F

25 nov 2006 kl. 17:16

Finns där så mycket goliatsvamp att det löner sig att göra industri av det, jag tyckar att Sverige ska värna om alla man rätten den är unik hur ska det gå till at starta industri i svamp plucking ska det vare Polacker som kommar up och får dåligt betalt.  Grethe

0

Tommy

26 nov 2006 kl. 14:34

Altid intressant med lite nytt tänk. Allemsrätten är väl helig
för alla så vi lär nog knppast behöva oroa oss för att den är hotad.

I dagens värld så är ekonomi en enormt viktig faktor, oavsett vad vi tycker om det. Kan naturvård uppvisa ekonomiska fördelar så lär nog inte våra politiker bli gråtfärdiga direkt.

0

Eva

28 nov 2006 kl. 07:53

Ja, låter ju intressant.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone